Frågor & Svar

Här finns några vanliga frågor och svar.

 

Vill du beställa fler nycklar & aptusbrickor?
Extranycklar och brickor beställs via HSB.
Aptusbrickor som tappas bort måste anmälas så dessa kan låsas för att inte användas av obehöriga att ta sig in i huset och förråd. Anmäls hos HSB.
 
När fungerar portkoden?
Aptusbrickan kan användas dygnet runt. 
Portkoden fungerar mellan 07.00-21.00, alla dagar. Styrelsen byter portkod med jämna mellanrum och informerar om det.
 
Har din tvättmaskin eller annan vitvara gått sönder?
Du ansvarar, kontaktar och betalar själv för en reparatör eller nyköp.
 
Vilken är internetleverantören?
Föreningen har öppen fiber via SEOM (Sollentuna Energi & Miljö). Det betyder att du fritt kan välja mellan ett antal leverantörer. Du väljer och beställer lätt via deras hemsida. 
 
Behöver man bostadsrättstillägget i sin hemförsäkring?
Både försäkringsbolagen och föreningen rekommenderar att du ska ha tillägg bostadsrättsförsäkring i din hemförsäkring. Denna tecknar du själv.
 
Vart källsorterar man?
I miljöstugan på baksidan finns sortering av det mesta. Större möbler och sådant som ej kan sorteras där SKA köras till Hagbytippen ej lämnas kvar. Alla ska ha kvitterat ut en nyckel/lägenhet.
 
Vem betalar för åtgärder i min lägenhet?
Vid felsökning/avhjälpning av HSB i lägenheten kommer detta bekostas av bostadsrättsinnehavaren, om det inte är något som föreningen ansvarar för.
 
Jag vill glasa in min balkong, får jag det?
Absolut, du måste söka bygglov och fråga styrelsen. Vi har vissa regleringar då vi vill ha en enhetlig miljö och fasad. Detta gäller även markiser.
 
Jag vill hyra ut min lägenhet i andra hand, hur länge får jag hyra ut?
Viktigt att komma ihåg är att styrelsen godkänner hyresgästen och 12 månader i taget. OM det kommer en ny hyresgäst under den perioden måste det sökas på nytt. Viktigt att även komma ihåg att det är du som bostadsrättsinnehavare som ansvarar för att betalningar och eventuella arbeten i din lägenhet sker i tid. 
 
Vem sköter föreningens gård?
Vi har idag Svensk Markservice som fixar våra grönområden. Dom sopar och sköter snöröjningen, även för våra grannföreningar. Vi har en gång om året en ”städdag” där vi tillsammans fixar. 
 
Måste jag vara hemma när det ska göras arbeten i min lägenhet?
Nej, men vi behöver ha tillgång till din lägenhet. Vi har ett nyckelskåp i port 32, där man kan lägga sin nyckel (utan aptusbricka, märkt med port & lägenhetsnummer) och efter arbetet lämnas den tillbaka. Som bostadsrättsinnehavare är du skyldig att ge tillträde till din lägenhet, planerade arbeten aviseras i god tid.