Felanmälan

Alla fel som boende upptäcker i lägenheten eller gemensamma utrymmen ska felanmälas till HSB.

Om felet är av akut karaktär åtgärdas de omgående. Akut = fara för person eller fastighet.

Anmälda fel bedöms inom två kategorier:

1: fel som beror på slitage, felaktigt handhavande dvs skada uppsåtligt eller av misstag. Dessa fel bekostas av brf eller den boende.
2: fel som bedöms som garanti, fel på installation eller produkt. Dessa fel ska bekostas av byggaren (i vårt fall Västbygg). Garantifel går vidare till byggare som gör egen bedömning. Vissa fel blir därför utan åtgärd under längre tid. Brf och boende kan ta upp felen igen vid tvåårsbesiktningen då felen bedöms av oberoende besiktningsman. Besiktningsmannen avgör om byggaren ska åtgärda felet. Ibland händer det att brf och boende får acceptera att anmält ärende blir utan åtgärd.   

Felanmälan på hsb-portalen: https://www.hsb.se/norrastorstockholm/felanmalan/ 

Telefonnummer: 010-442 50 00 öppet mån-tors 08.00-16.00, fre 08.00-14.00