Trivselregler

Som boende och medlem i Brf Hägern äger du en del i föreningens fastigheter och därtill hörande anläggningar och har därmed även godkänt föreningens stadgar. I stadgarna framgår det bl.a vilka rättigheter och skyldigheter en bostadsrättshavare har. Följande regler kompletterar stadgarna och är till för att minimera skador och vårda god grannsämja.

STÖRANDE LJUD

Visa hänsyn till grannar! Ska du ha fest, förvarna gärna grannarna med ett anslag i entré och/eller hiss t.ex. Nattetid mellan 22.00 - 06.00 skall allt störande ljud undvikas.

Vid uppsättning av enstaka tavlor eller hyllor och andra mindre arbeten är det är tillåtet att borra och spika i väggarna vardagar 09.00 ‐ 19.00, samt lör-sön mellan 10.00 ‐ 15.00.

Större arbeten vid renoveringar som bullrar, t.ex riva kakel, slipa golv, borra upp köksmöbler och liknande, är endast tillåtna vardagar mellan 09.00 – 16.00.

På röda helgdagar skall störande arbeten och andra störande ljud undvikas.

ANMÄLAN AV SKADA

Upptäcker du fel eller skada i din lägenhet eller fastighet i övrigt som måste åtgärdas av fackman, kontakta HSB felanmälan på telefon 010-442 11 00. Gäller alla tider på dygnet.

RENOVERING

Som lägenhetsinnehavare ansvarar du för vård och underhåll av din bostad och tillhörande utrymmen. Du får måla, tapetsera, lägga in golv och byta skåp och inredning utan föranmälan. Men vid ändringar i lägenheten måste föreningens styrelse lämna tillstånd. Det är absolut förbjudet att t.ex flytta avlopp i badrum, dra nya vattenledningar, ny ventilation eller göra hål i bärande väggar utan föregående godkännande från styrelse är helt förbjudet.

Om spiskåpa har egen inbyggd fläkt får denna inte kopplas till husets ventilationssystem. Endast kåpa med spjäll får kopplas till ventilationen. El-installationer liksom ändring av vatten och avlopp får bara göras av behörig fackman.

BALKONGER

För markis på fasad och balkonginglasning krävs styrelsens tillstånd och ev bygglov. Ingenting får hängas eller monteras på utsida av balkongräcket. Grillning på balkong är inte tillåten med kol- eller gasolgrill. Undvik rökning på balkong då röken sugs in i lägenhet ovanför. Fimpar eller annat skräp får naturligtvis inte kastas från balkong.

BRANDVARNARE

Föreningen tillhandahåller brandvarnare att monteras i tak. Lägenhetsinnehavaren ansvarar för att den fungerar. Batteriet bör kontrolleras 3-4 ggr/år.

DÖRRAR OCH PORTAR

Entrédörrar liksom dörrar till soprum och källarutrymmen ska vara stängda och låsta.

TRAPPHUS OCH KÄLLARGÅNGAR

Av brandsäkerhets- och utrymningsskäl får dessa ytor inte användas som förvaringsplatser, varken tillfälligt eller varaktigt.

CYKEL- OCH BARNVAGNSRUM

Endast cyklar, barnvagnar och kälkar får förvaras i dessa utrymmen. Märk gärna med namn och lgh-nr. Inga cyklar eller barnvagnar får ställas i entréer eller trapphus.

LUSTHUSEN

Lusthus mellan husen 18-20 och 22-24 får användas fritt av boende i föreningen. Ingen förbokning krävs men det finns en lista inne i husen om man vill föranmäla sig inför födelsedag eller dyl. Efter användande skall lusthuset städas och återställas.

GRÄSMATTOR

Rastning av hundar eller andra husdjur på föreningens gräsmattor är förbjuden.

TVÄTTSTUGOR

Tvättstugorna får bara användas av boende i föreningen och på förbokade tider. Tid bokas digitalt på entré-tavla eller via Internet. Efter avslutat tvätt-pass ska ytor torkas av, insidan på maskiner torkas rent från ludd och annat samt golv sopas. Inga husdjur i tvättstuga.

MATTPISKNING

Mattor mm kan piskas på våra piskställningar. Det är inte tillåtet att skaka och piska mattor, kläder och annat genom fönster eller från balkongen. Mattor och tyngre kläder får bara tvättas i stora maskinen i lilla tvättrummet port 20.

MOTIONSRUM

Innanför tvättrummen i port 20 finns motionsrum med bl.a motionscykel och roddmaskin. Rummet får användas utan förbokning. Var noga med att torka av utrustning efter träning.

PARKERING

Avgiftsbelagd parkeringsplats med el-uttag ges till medlemmar med personregistrerat fordon. Nya medlemmar blir placerade i kö. Andrahandsuthyrning kan endast göras till medlemmar bosatta i föreningen.

SOPOR

Hushållssopor och bio-avfall skall slängas väl förpackade i soprum på entré-plan.

I miljö-huset mellan hus 20-22 sorterar vi pappers-förpackningar och wellpapp, plast, tidningar, flaskor och glasförpackningar, metallförpackningar samt övriga grovsopor. Batterier, lampor, lysrör samt elektronikavfall lämnas i rummet bredvid tvättstuga i port 20.

Det som INTE kan slängas här är miljö-farligt avfall (bilbatterier, målarfärg, sprayburkar mm), vitvaror (kylskåp, spisar, tvättmaskin etc) samt skrymmande saker som sängar, soffor, stora bokhyllor, fåtöljer etc. Detta avfall måste transporteras till återvinningsanläggning på bostadsrättsinnehavares bekostnad.

AVLOPP OCH SKADEDJUR

Det enda som får kastas i WC-stolen är toalettpapper! Vid stopp i toalett- eller köksavlopp görs felanmälan till HSB. Rensning bekostas av lägenhetsinnehavaren. Om skadedjur påträffas i lägenhet måste styrelsen informeras och bekämpningsfirma kontaktas.