Frågor och svar

Listan nedan bygger på vanligen ställda frågor till styrelsen, fastighetsskötare och förvaltaren.
Så innan du skickar iväg ett mail, se om du kan hitta svaret på frågan nedan eller i stadgarna/ordningsreglerna. Är du ändå osäker, kontakta i första hand HSB Kund- och medlemsservice, https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/kontakt/

 

Garage och parkering
Föreningen har inget eget garge eller parkeringsplatser, idag finns det tre parkeringshus i vårt närområde. Dessa ligger på Pilotgatan 3, Segelflygsgatan 4 och Luftskeppsgatan 1. För att hyra plats, kontakta Parkando.
Parkeringsplatserna vid vändplanen Varmfrontsgatan är till för föreningens hantverkare, fastighetsskötare etc och för att stå där krävs ett parkeringstillstånd från föreningen.
Besöksparkering finns längs Horisontvägen samt att hitta hos Stockholms Stad eller Easypark.

Bredband
Kan jag teckna ett avtal med någon annan leverantör än Telia?
Nej. Vår förening har för närvarande ett gruppanslutningsavtal med Telia. Avtalet är bindande under några år framöver. Gruppanslutningsavtalet innebär att vi som förening har tecknat avtal om internet, TV och IP-telefoni för respektive lägenhet. Detta för att få ett mer fördelaktigt pris, jämfört med om respektive medlem har individuella avtal. Gruppanslutningen innefattade även ett nytt fibernät, med fiber direkt till respektive lägenhet. Kostnaden för gruppanslutningen och de inkluderade tjänderna är 289 kr/månad och avtalet tecknades av styrelsen på uppdrag av föeringensstämman (brf medlemmarna).

Utrustning som ingår i gruppanslutningsavtalet
Varje lägenhet blev utrustad med följande utrustning:
- Mediaomvandlar (väggmonterad dosa som installatörerna monterade, som omvandlar signalen från optisk till elektrisk och möjliggör användande av ethernetkablar),
- Router,
- Digitalbox och
- Fjärrkontrol till digitalbox
All utrustning tillhör lägenheten och måste lämnas kvar vid avflyttning. Fanns de inte vid inflyttning går de att köpa via Telia på egen bekostnad.

Felanmälan
HSB förvaltar fastigheterna åt föreningen. Därför ska alla felanmälningar göras via HSB. Antingen digitalt via HSB-Portalen (inloggning via www.hsb.se), per mejl till service.stockholm@hsb.se eller via telefon (010-4421100).
Styrelsen rekommenderar inte att anmäla fel på fastigheterna till styrelsen, eftersom styrelsen inte kan omhänderta anmälningar.

Porttelefoner
Telefonnummer som ska läggas till i porttelefonerna ska anmälas till styrelsen. Det kan ta flera dagar tills numren blir tillagda, eftersom styrelsen inte gör detta själv men måste ge uppdrag åt låsföretaget som installerade porttelefonerna.

Balkongbyte
Alla balkonger kommer bytas ut under 2021. Eftersom projektet är omfattande kommer det finnas information löpande på hemsidan, anslag eller via brev till alla lägenheter.

Övriga frågor
För övriga frågor som inte avser administrationen av dig som hyresgäst, fel på fastigheterna eller ekonomi kontakta styrelsen via styrelsen@brfhorisonten.se 
Styrelsen försöker alltid svara så fort det går. Därför är det viktigt att alla frågor (även följdfrågor efter man har fått svar) skickas till styrelsens mejladress och inte till enskilda individer i styrelsen. Detta för att garantera att frågorna besvaras.