Historik och fakta

Historik

Gärdet - Ladugårdsgärde - är vår äldsta och förnämsta militära övningsplats med anor från slutet av 1600-talet. Under Karl XIV Johans tid ,1800-tal, upplevde Gärdet sin militära glansperiod, men långt därefter fortsatte soldater att öva och skjuta på Gärdet.
På Kampementsbacken sattes tältläger upp för trupperna. Kampement betyder bl a just lägerplats.

1960 ordnades en tävling om bostadsbebyggelse på Kampementsbacken. Den finländske arkitekten Alvar Aalto vann med ett förslag på hustyp - två kopplade punkthus - som han tidigare provat på femtiotalets stora bostadsutställning i Berlin.
De fem husens gruppering skulle åstadkomma en tydlig silhuett på Kampementsbackens höjd.
Arkitekt Lars Bryde fick sedan i uppdrag att rita husen, som stod färdiga 1963.

Fakta

Föreningen äger tomträttsfastigheten Kampementsbacken 1,belägen på Gärdet och med adress Kampementsgatan 20 och 24, 115 38 Stockholm.
Byggår 1963.
Av föreningens 80 lägenheter är samtliga bostadsrätter.
I uppgång 20 är fördelningen:
8 st 2:or
24 st 3:or
8 st 5:or
I uppgång 24 är fördelningen
8 st 2:or
16 st 3:or
8 st 4:or
8 st 5:or
En lokal i bottenplanet hyrs ut till Saras Omsorg, ett hemtjänstföretag.
Det finns 37 garageplatser samt 28 parkeringsplatser utomhus.