Mäklarinformation

Här har vi samlat all information som du som mäklare eller mäklarassistent behöver inför en försäljning i vår förening.

Brf Kasernberget är en äkta förening som omfattar 203 lägenheter upplåtna med bostadsrätt, 13 affärs- och kontorslokaler samt 1 förskola. Garage finns med 181 platser, kötiden är ca 1år och administreras av Driftia. För medlemskap i föreningen krävs inte längre individuellt medlemskap i HSB. Överlåtelseavgiften betalas av säljaren, 2,5% av prisbasbelopp  (år 2023 är beloppet 1313 kr). Föreningen accepterar inte juridisk person.  Gemensamma utrymmen är barnvagnsrum, cykelförråd, föreningslokal och 3 stora och moderna tvättstugor. Föreningen disponerar även ett övernattningsrum som medlemmarnas gäster kan få låna utan kostnad. För lägenheter med uthyrningsrum gäller att ingen matlagning får ske p.g.a. att ventilationen inte är anpassad för detta. Avlopp får heller inte dras från rum till badrum/dusch.Fastigheten är gruppansluten till Telenor. Föreningen innehar tomträtt till fastigheten Kasernberget 1, och nytt 10-årsavtal skrivs 2023.

BILAR PÅ GÅRDEN
Inga fordon får köras in på gården. Marken på gården är garagets tak. Material som ska hämtas eller lämnas får bäras eller köras med t.ex. pirra eller handdragen släpkärra. Det gäller naturligtvis även vid flytt. Pirra kan lånas av föreningen. Kontakta fastighetsskötaren vid behov.

Per telefon vxl 08-744 44 33 mellan kl. 8-16
eller via https://www.driftia.se

NYCKELHANTERING
När medlem flyttar ut och lämnar brf Kasernberget lämnas befintliga taggar (minst 3) över till den nye medlemmen precis som man lämnar över övriga nycklar. Driftia, som får information från HSB om ägarbyte och inflyttningsdag, programmerar om taggarna så de aktuella accesserna gäller. Om medlem köpt extra taggar rekommenderas avgående medlem att lämna även dessa taggar istället för att slänga dem. Driftia har kontroll över att utestående taggar är rätt programmerade och innehas av rätt personer. Fjärrkontroller till garaget lämnas in till Driftia som omprogrammerar dem och lämnar ut dessa till nya garageinnehavare. Lämnas inte fjärrkontrollen in så avprogrammeras den så den inte kan användas längre. Ingen ersättning utgår vid återlämnandet.

ÖVERLÅTELSE OCH AVGIFT
Överlåtelsehandling (köpeavtal) skickas till:
HSB Stockholm Servicecenter
112 84 Stockholm
för vidarebefordran till styrelsen för godkännande. Vid överlåtelse tar föreningen ut en överlåtelseavgift på 2,5% av basbeloppet. Avgiften faktureras säljaren av lägenheten.

PANTFÖRSKRIVNING OCH AVGIFT
Panthandlingen från banken skickas till:
HSB Stockholm Servicecenter
112 84 Stockholm
för registrering i lägenhetsförteckningen. Föreningen tar ut en pantsättningsavgift med 1% av basbeloppet. Avgiften läggs på avin för nästkommande kvartal.