Historia

Lillängen syftar på "den lilla ängen" som tillhörde Järla gård. Det var en betes- och slåtteräng som låg mellan skogsmark och bergshöjder. Järla gård är idag ombyggd till bostadsrätter och ligger i bostadsområdet i Järla Sjö.

Många stora industrier hade etablerats utefter Saltsjöbanan som tagits i drift 1893. Arbetarna hade ofta långa resor från andra delar av Stockholm. Därför började man se sig om efter områden som kunde bebyggas i närheten av arbetsplatserna. Området planlades 1937 och de första husen stod klara samma år. Samma år öppnades den nya tågstationen.

Den första HSB-föreningen bildades 1923 i Stockholm, Hyresgästernas Sparkasse- och byggnadsförening. HSB byggdes upp av hyresgäströrelsen. Föreningen ville bygga billiga men ändå goda bostäder med hög standard. Oftast byggdes smålägenheter på ett rum och kök eller två rum och kokvrå.

Lillängen blev ett HSB-område. Medlemmarna i föreningen erbjöds tomter i området. Husen levererades monteringsfärdiga från Boro-hus, som var ett dotterbolag till HSB. Husen är oftast byggda i trä och har tak klädda med tegelpannor. Tack vare att många av dem som köpte tomter byggde husen själva blev det möjligt att bosätta sig i Lillängen för grupper som ej hade höga inkomster. De flesta som flyttade hit var arbetare eller tjänstemän.

Lillängen blev 161 villor samt två hyreshus. I det hus som idag är Lillängsplan 1-3 låg en konsumbutik. Hyreshusen blev senare omvandlade till bostadsrättsförening. Trots att en del av villorna förändrats genom byte av fasadmaterial har Lillängen bevarat sin ursprungliga karaktär. Till detta kommer att vägnät och tomtindelning är ursprungliga. Runtomkring Lillängen finns skogsområden och i söder ligger Järlasjön.