Snabbinfo

Styrelsen får löpande frågor från intresserade av att bo i föreningen samt mäklare. Nedan har vi samlat de vanligaste frågorna med svar. Är du mäklare ber vi dig att vid försäljning plocka ner skyltar och övrigt material efter visningar.

Föreningens adresser
Maltesholmsvägen 154 - 190, 165 61 Hässelby

Vad exakt ingår i månadsavgiften?
I månadsavgiften ingår: värme, VA, Kabel-TV, IP-telefoni och bredband.

Kabel-TV/Bredband
Föreningen är ansluten till Kabel-TV via Tele2 och Bredband 250/250 med IP-telefoni via Telenor.
I Tele2 ingår 18 digitala kanaler. Tele2's digitala utbud hittar du här.

Uppvärmning
Fjärrvärme

Försäkringsbolag
Föreningen fastigheter är fullvärdesförsäkrade i Länsförsäkringar.

Finns planer på att höja avgifter för de boende?
Styrelsen har som mål att justera månadsavgiften löpande för att kompensera för inflation och undvika chockhöjningar. Vanligtvis 2-3% per år.

Vad är överlåtelseavgiften samt pantsättningsavgiften idag och vem i fråga debiteras?
Överlåtelseavgift om 2,5% av gällande prisbasbelopp debiteras säljaren.
Pantsättningsavgift om 1% av gällande prisbasbelopp debiteras låntagaren.

Accepteras en juridisk person som medlem i föreningen?
Juridisk person accepteras inte som medlem i föreningen.

Accepteras delat ägandeskap?
Föreningen accepterar delat ägandeskap, bedöms från fall till fall.

Har föreningen några gemensamma utrymmen?

  • Barnvagnsrum
  • Cykelrum
  • Föreningslokal
  • Tvättgarage
  • Tvättstugor, två stycken varav den ena med möjlighet till grovtvätt
  • Verkstad
  • Övernattningsrum 

Parkering
Föreningen tillhandahåller 74 p-platser och garage (för bil och MC) med möjlighet till laddplats för el-/hybridbil. Styrelsen administrerar parkeringsplatserna. 

Vad är den totala boytan?
170 bostadsrätter fördelade på 10 925 kvm.

Planerar föreningen större reparationer under de närmaste åren?
En större balkongrenovering planeras.

Inglasad balkong eller monterad markis
Föreningen har inga inglasade balkonger.
Enligt beslut i bostadsrättsföreningen ska alla balkongskydd och markiser som sätts upp på balkonger och terrasser gå i en enhetlig färg.
Läs mer under Balkongskydd och markis.

Gården
Grön innergård med grill- och lekplats

Har du ytterligare frågor?
Välkommen att kontakta styrelsen på telefon 073-573 48 33 eller email styrelsen@brfmaltesholm.se.

Hur kan jag som mäklare starta uppdrag via Mitt HSB?
För att kunna starta ett nytt uppdrag och få ut en mäklarbild behöver din mäklarfirma vara ansluten till HSB:s digitala tjänst för överlåtelser som du når genom Mitt HSB samt att du som mäklare behöver vara upplagd.

Kontakta HSB Kund- och Medlemsservice på telefon 010-442 11 00 eller mejl HSB Kund-och Medlemsservice för avtal. Att ansluta sig är kostnadsfritt. Om det är första gången din mäklarfirma ska lägga upp enskilda mäklare, är det administratören som är angiven på avtalet som lägger till mäklare. Varje upplagd mäklare kan sedan i sin tur lägga till och ta bort nya mäklare.

Hur kan jag som mäklare ta ut en mäklarbild?
Genom att starta ett uppdrag via Mitt HSB får du tillgång till en mäklarbild, klicka på fliken 'Överlåtelser', sedan 'Skapa ny på startsidan och följ instruktionerna. Mäklarfirman debiteras enligt HSB’s prislista.

Hur går jag som mäklare till väga för att avnotera en befintlig pantsättning på en lägenhet?
För att avnotera en gammal pantsättning behöver HSB få in ett underlag från banken. Vänligen kontakta HSB Kund-och Medlemsservice via mejl eller på telefon 010-442 11 00 för hjälp med uppgifter.

Om panthandlingen ska skickas till HSB Stockholm använder du nedan adress:
HSB Stockholm
FE 5409
838 77 Frösön