Välkommen till brf Meterns webbsida

Bostadsrättsföreningen Metern ligger intill Allhelgonakyrkan nära Skanstull på Söder.

Bostadsrättsföreningen Metern bildades 1925. Huset på Helgagatan 36 stod klart 1926 och huset på Blekingegatan 27-29 stod klart 1927. Sven Wallander, HSBs grundare, var arkitekt för bägge husen. Metern fick föreningsnummer 14 och var den dittills största förening som HSB hade byggt.

Metern hade ursprungligen 279 bostadsrätter fördelat på 1 rum och kokvrå, 1 rum och kök och 2 rum och kök. Efter ett antal sammanslagningar under årens lopp består Metern nu av 225 bostadsrätter, allt från 1 rum och kokvrå till 6 rum och kök. Föreningen har 277 medlemmar.

Bostadsrättsföreningen Meterns stolthet är portalen och de grönskande gårdarna. Innegårdarna är väldigt populära under varma sommarkvällar, t ex att sitta i syrénbersån eller att grilla på kullen.

Metern är en idyllisk och trivsam oas i närheten av det lugna Helgalunden men ändå i närheten av stadens puls och Stockholms sevärdheter. Inom gångavstånd finns shopping, kommunikationer, motionsmöjligheter och rekreation.

Vi önskar er varmt välkomna till Brf Metern!

Föreningens adress:
Bostadsrättsföreningen METERN, Helgagatan 36, uppgång 9, 1 tr. ned, 118 58 Stockholm