Föreningsinformation

Bostadsrättsföreningen bildades den 5 juli 1982 och registrerades hos länsstyrelsen den 12 juli samma år. Föreningen, som är en äkta bostadsrättsförening, äger och förvaltar fastigheten i kvarteret Oljan 22 i Sofia församling i Stockholm bebyggt med ett flerbostadshus. Tidigare ägdes fastigheten under en längre tid av HSB som hyrde ut lägenheterna som hyresrätter. I samband med föreningens bildande genomfördes en omfattande renovering av fastigheten. Inflyttning av boende startade 1984. Ursprungligt byggår är 1932.

Lägenheter och lokaler
Antal lägenheter: 48 stycken, samtliga bostadsrätter.
Antal lokaler: 1 stycken, hyresrätt, kontraktet har en löptid på 3 år från tecknande.

Försäkring
Fastigheten är fullvärdesförsäkrad via Folksam. I försäkringen ingår momenten styrelseansvar samt försäkring mot ohyra. Som ett komplement till fastighetsförsäkringen är ett bostadsrättstillägg tecknat som gäller för samtliga lägenheter i föreningen.

Kabel-tv och bredband
Leverantör kabel-tv: Tele2, tidigare ComHem (basutbud).
Leverantör bredband: Telenor, tidigare Bredbandsbolaget, föreningen har tecknat ett gruppanslutningsavtal för bredband 100 och i detta ingår även fast kostnad för IP-telefoni. Kostnaden för bredband och IP-telefoni för respektive lägenhet är 125 kr/mån och specificeras separat på avin för månadsavgiften.

Uppvärmning: Fjärrvärme.

Ventilation: Självdrag, kolfilterfläkt får installeras men ventilation ut från köksdel måste finnas. OVK utförd 2016, nästa 2022. Samtliga Brf. medlemmar har fått kopia av protokoll för att vidta åtgärder i egna borätten.

Garage/parkering i fastigheten: Nej.

Juridisk person/delat ägarskap
Juridisk person godkänns inte som medlem i föreningen. Föreningen godkänner delat ägarskap, minsta ägarandel för boende i föreningen uppgår till 10 procent.

Avgift till föreningen
Gällande avgift för efterfrågad lägenhet, se "Mäklarbild". Senaste avgiftsförändringen genomfördes 2019-04-01 då avgiften sänktes med 6 procent. Föregående förändring var 2016-07-01 då avgiften sänktes med 5 procent.
I avgiften ingår:
* Värme
* Vatten
* Vinds- eller källarförråd
* Kabel-tv
* Tvättstuga

Överlåtelseavgift/pantsättningsavgift/övriga kostnader för medlemskap
* Överlåtelseavgift betalas av säljare och uppgår till 2,5 procent av prisbasbelopp.
* Pantsättningsavgift betalas av köparen och uppgår till 1,0 procent av prisbasbelopp, gäller även vid omsättning.
* Brf Oljan är en HSB-förening och för att bli medlem i föreningen krävs medlemskap i HSB, kontakta HSB Servicecenter.

Gemensamma lokaler
*Tvättstuga i källarplanet, 3 stycken tvättmaskiner (2 från 2012 och 1 från 2008), 2 stycken torktumlare (1999 respektive 2008), 1 torkrum 14 m2.
* Cykelrum, 2 stycken, 33 respektive 27 m2.
* Barnvagnsrum samt ett upplåtet utrymme för barnvagnar i källarplan (ej lättilgängligt, nivåskillnad från gatuplan).
* Bastu.
* Till varje lägenhet hör antingen ett vinds- eller källarförråd, storleken på förråden varierar.

Genomförda renoveringar/ombyggnationer, år för genomförande
* Stambyte: 1984
* Stamspolning: 1995, 2009 och 2018
* Elstigar: 1984 (3-fas är indraget).
* Trappuppgång: 2000 Fullständig ommålning
* Hiss, trapp A: 2002 Byte av hissmaskineri
* Hiss, trapp B: 2019 Byte av hissmaskineri och korg
* Fönster: 2000: Samtliga träpartier, in- och utvändig ommålning
* Träpartier på fönster mot Bondegatan och Ploggatan målades om 2010
* Golvbehandling i gemensamma utrymmen: 2007 och 2019
* Cirkulationspump, värme: 2007 Byte
* Utökning av antalet tvättmaskiner och torktumlare i tvättstuga: 2008
* Utbyte av hygrotork: 2010
* Bastuaggregat: 2000 Byte
* Soprum, säckväxlare har ersatts med kärlväxlare: 2009
* Balkongbyggnation mot innergård: 2011
* Renovering av två äldre balkonger mot innergåtd: 2019
* Fasadrenovering mot innergård: 2011
* Uppsnyggning av gård och nya utemöbler: 2013
* Aspiromatic på samtliga skorstenspipor: 2009
* Tak: Fullständig ommålning 2017, 2021. Taket målas om vart 5:e år vilket ökar livslängden. Punktinsatser görs varje år efter besiktning.
* Tak: Montering snörasskydd och takfallsstegar 2021
* Fjärrvärme, helt ny anläggning 2020

Energideklaration: Utförd 2008 och 2018. Detta hus använder 107 kWh/m2 och år, energiklass D.

Radonmätning: Utförd under perioden 2004-12—2005-03 (långtidsmätning). Radonhalten uppgick till 46 Bq/m3 i medelvärde, uppmätt maxvärde 90 Bq/m3. Riktvärde för människors hälsa är 200 Bq/m3.

Planerat underhåll
Utbyte av värmekabelanläggning i stuprör och hängrännor, inklusive nytt styrsystem för anläggningen 2021/2022.

Föreningens förvaltare
Ekonomisk: HSB Stockholm.
Teknisk: Energibevakning AB.

Övrigt
Föreningen tillämpar inte hembud. En utredning om eventuell vindsexploatering har gjorts men behovet av förvaringsutrymme vägde större än en positiv inverkan på avgiften hos föreningens medlemmar.

Ytterligare information
* Årsredovisningar: Hemsidan.
* Föreningens stadgar: Hemsidan.
* Mäklarbild för specifik lägenhet: I första hand kontaktas HSB Stockholm Servicecenter i andra hand föreningens ordförande.