Trivsel & Regler

Allmänna ordningsregler HSB BRF Ormingeringen 62

Du som äger bostadsrätten har huvudansvaret för att alla som bor i lägenheten följer föreningens ordningsregler och stadgar. Ordningsreglerna gäller även för alla som besöker lägenheten.

Överträdelser och missbruk av föreningens regler kan leda till att bostadsrätten betecknas som förverkad och du tvingas flytta från lägenheten. Det är viktigt att du sätter dig in i vad som gäller.

Ordningsreglerna inriktar sig i första hand på boendemiljön med hänsyn till grannar och föreningen.

Med stöd av bostadsrättslagen och föreningens stadgar har styrelsen för allas trivsel utfärdat följande ordningsregler:

Allmänt

1. Medlem är skyldig att känna till innehållet i föreningens stadgar.

2. Medlem ska vara aktsam om och väl vårda bostadsrättsföreningens egendom.

3. Medlem får ej använda lägenheten eller annat utrymme i bostadsrättsföreningen till annat ändamål än vad som är avsett.

4. Om skada uppstår inom fastigheten är medlem skyldig att omedelbart underrätta AFF eller styrelsen.

5. Medlem får inte utan tillstånd av styrelsen göra stora förändringar i lägenheten som att exempelvis riva eller flytta väggar eller göra andra mer ingripande förändringar.

7. Grillning med kol, briketter och gasol i direkt anslutning till byggnader, dvs på altaner och balkonger är förbjudet. Grillning får ske på behörigt avstånd från byggnaderna. Endast el grill tillåts på balkonger.

8. Medlem ska följa bestämmelserna beträffande ohyra i lägenhet samt vid upptäckt av ohyra omedelbart ta ansvar för att åtgärda detta.

9. Medlem får inte utan styrelsens medgivande ta bort eller plantera blommor, häckar och träd i föreningens utemiljö.

10. Ny- och tillbyggnader av altaner, spikning på fasader, montering av plank och staket och övriga anordningar, får ej uppsättas utan att det godkänts av styrelsen.

11. Av säkerhetsskäl skall balkonglådor och dylikt placeras på insidan av balkongräcket.

12. Matning av fåglar är inte tillåtet inom föreningens bostadsområden. Det attraherar råttor och andra skadedjur.

13. Medlem som har husdjur skall se till att förorening eller skada ej uppstår i föreningens egendom. Hundar och katter skall vara kopplade och får inte rastas inom föreningens bostadsområden.

14. Avlopp i kök och badrum får inte tillåtas slamma igen. Droppande kranar skall åtgärdas. Beställning om åtgärdande/rensning kan göras via AFF till gängse taxa.

15. Medlem ska vara uppmärksam på tätskikt och andra skador i lägenheten som kan orsaka skador i föreningen.

16. Sopor i våra kärl skall sorteras enligt Nacka kommuns anvisningar. Större förpackningar, skrymmande saker, el avfall, glas, kemikalier etc. lämnas på återvinningstation.

17. Sopor och privata tillhörigheter får aldrig förvaras i trappuppgångar, förrådskorridorer främst av brandsäkerhetsskäl. Tänk även på att hålla brandvägar och tillfartsvägar fria. Cyklar och barnvagnar förvaras på avsedd plats. Vid en brand hindrar de framkomligheten och bidrar till farlig rökutveckling. Det är också ett hinder vid städning. Fastighetsskötaren kommer att forsla bort sådana föremål.

18. Det får aldrig stå någonting på uteplatserna vid källarförråden. Dessa är våra utrymningsvägar vid brand.

19. Det får endast finnas en liten matta vid varje dörr om bostadsinnehavaren ansvarar för att den hålls ren även runt och under.

20. Det är inte tillåtet att hyra ut sin lägenhet i andra hand utan tillstånd från styrelsen.

21. Parkeringsplatserna är endast avsedda för bilar. Det får ej finnas lösa föremål på parkeringsplatserna.