Ekonomi

Hemförsäkringen

Varje medlem tecknar själv hemförsäkring för skydd för sina tillhörigheter. Det finns anledning att höra med olika försäkringsbolag för att få bästa alternativet.

Medlemmar i en bostadsrättsförening behöver ett tillägg till hemförsäkringen för eventuella skador på bostaden, på den del som medlemmen, inte föreningen, ansvarar för.

För Römö finns tecknat ett avtal med försäkringsbolaget If om detta tillägg för alla medlemmar. Ingen medlem behöver alltså ha något tillägg till sin egen hemförsäkring.

För skadeanmälan, ring Römös förvaltare vid HSB-kontoret i Akalla 08-785 30 80.

Så här beskriver HSB villkoren för detta tillägg:

Bostadsrättstilläggsförsäkringen

Din bostadsrättsförening har beslutat teckna en Gemensam bostadsrättstilläggsförsäkring genom HSB Försäkring. Försäkringen gäller för alla bostadsrättshavare. Det innebär att Du som bostadsrättshavare inte längre behöver något bostadsrättstillägg.

Fördelen med ett gemensamt bostadsrättstillägg är bland annat att vid en skada som drabbar både fastigheten och bostadsrättshavaren blir skaderegleringen betydligt enklare än förut. Skadan regleras av en skadereglerare, alltså både fastighetsförsäkringen och bostadsrättstillägget. En annan fördel är förstås att alla har bostadsrättstillägget, ingen kan glömma bort det.

Kort om vad den gemensamma bostadsrättstilläggsförsäkringen gäller för:

  • Försäkringen gäller för den egendom som bostadsrättshavaren enligt Bostadsrättslagen och föreningens stadgar har underhålls- och reparationsansvar för, samt fast inredning (inklusive inglasad balkong) i bostadsrätten som bekostats av bostadsrättshavaren.
  • Försäkringen gäller för plötslig och oförutsedd fysisk skada, s.k. allrisk.
  • Försäkringen gäller med fullvärde.
  • Självrisken är vid varje skada 2.000 kronor (ingen förhöjd självrisk vid vattenskada).
  • Försäkringen administreras och skaderegleras av HSB Försäkring och i samarbete med If Skadeförsäkring som också är försäkringsgivare.

Vid skada:

  • Vid skada kontaktas HSB Försäkrings kundtjänst tel: 08 ? 503 342 45 av föreningens försäkringsansvarig, t ex förvaltare, vicevärd, ordförande eller annan som har vetskap om bostadsrättsföreningens försäkringsnummer.
  • Detta gäller vid alla skador, även t ex maskinskada på din kyl/frys, diskmaskin och spis.
  • På kundtjänsten kontrollerar man att försäkringen gäller och är betald, skickar ut skadeanmälningsblankett, ser till att Ni får kontakt med skadebesiktningsman eller skadereglerare, m.m.

Tre viktiga försäkringar för en bostadsrättsförening och dess bostadsrättshavare:

  • Fastighetsförsäkring ( t ex stammar och bjälklag)
  • Bostadsrättstillägg (t ex för golv, tak och fast inredning)
  • Hemförsäkring (t ex för lösöre). Tecknas alltid av bostadsrättshavaren.