Regler för Andrahandsupplåtelse i HSB Brf Sätuna Torg

HSB Brf Sätuna Torg är en bostadsrättsförening. Det innebär att vi som medlemmar äger den tillsammans. Varje medlem äger en andel i föreningen som ger rätt att bo i en lägenhet, som motsvarar denna andel.

Det gemensamma ägandet medför att vi alla har ett ansvar för föreningen. Vi medlemmar är den enda basen för rekryteringen till dess styrelse. Andrahandsupplåtelser av lägenheter minskar denna rekryteringsbas. I vårt fall (med bara 47 lägenheter) är den basen redan liten, vilket är bakgrunden till att vår förening i detta fall har en restriktiv policy.

Det första man måste göra när man ska göra vid en andrahandsupplåtelse är att ta kontakt med styrelsen för att söka till stånd. Saknar man styrelsen tillstånd kan man i slutänden bli av med sin bostadsrätt.

För att få tillstånd till en andrahandsupplåtelse krävs ett beaktansvärt skäl för upplåtelsen och att den är tidsbegränsad.

Beaktansvärda skäl

Tillfälligt arbete eller studier på annan ort. För att ett tillfälligt arbete eller studier på annan ort ska utgöra ett beaktansvärt skäl bör orten ligga bortom ett normalt pendlingsavstånd. Det innebär mer än cirka 10 mil och en restid som per enkel resa överstiger 1,5 timme. Skälet ska styrkas med intyg från arbetsgivare eller studieintyg.

Ålder eller sjukdom. Gäller om bostadsrättsinnehavaren på grund av ålder eller sjukdom läggs in på sjukhus eller flyttar till annat tillfälligt boende.

Särskilda familjeförhållande. Kan medges när en bostadsrättsinnehavare vill provbo i ett parförhållande. Skälet ska styrkas med bifogat personbevis för den sammanboende personen.

Tidsbegränsningen

Styrelsen kan ge tillstånd för sex månader, som efter särskild prövning kan förlängas med ytterligare sex månader.

Ansökan om tillstånd ska göras skriftligt till styrelsen med ett bifogat intyg som styrker det beaktansvärda skälet. Styrelsen gör därefter en bedömning om andrahandsupplåtelsen kan beviljas.

//Styrelsen