På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Vår webbplats hsb.se innehåller cookies. Cookies eller kakor är ett litet fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en sajt. Den består av en liten textfil, som lagras i din dator/webbläsare och används normalt för att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till vissa funktioner anpassade efter dina tidigare val.

Så säger lagen
Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

  • att webbplatsen innehåller cookies
  • vad cookies används till


Besökaren ska också samtycka till att cookies används.

Cookies på hsb.se
Cookies på hsb.se används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatsen efter dina val.

Det finns två kategorier av cookies, beständig (permanent) cookie och tillfällig (session) cookie.

  • Beständig – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den. Används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse.
  • Tillfällig  Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Försvinner när du stänger din webbläsare.


Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen.

Att undvika cookies
Du kan ställa in din webbläsare, så att du kan surfa anonymt och inte lämna några spår efter dig. Inställningarna skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. I webbläsaren kan du också radera tidigare lagrade cookies. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng
Dela

Frågor & svar

Här finner du svar på vanliga frågor.

Får jag installera en köksfläkt? Vad gör jag när grannen stör? Dessa och många andra frågor kan du hitta svar på under den här fliken. Frågorna fylls på vartefter dom kommer in till styrelsen.

Min lägenhet

 

Får jag ändra termostatinställningen på elementen?

Nej! Termostaten har bytts ut dels för att de gamla var slut och dels för att kostnaderna för vår uppvärmning var höga. Det är strängt FÖRBJUDET att manipulera termostaterna på något sätt. Endast behörig personal har tillstånd att göra ändringar i dess inställningar.

Om termostat påträffas vara ändrade och eller våra kostnader ökar igen kommer de boende som identifieras att har utfört dessa manipuleringar omgående få en varning.

Får jag borra upp saker på min balkong eller i taket på grannens balkong?

Nej, man får inte bryta betongens ytskikt då det förkortar livslängden på balkongen avsevärt genom att vatten läcker in och skapar s.k. frostsprängning.

Kan jag fortfarande köpa min hyresrätt? Till vilket pris i så fall?

Ja det kan du. Om du är intresserad att köpa din hyresrätt, kontakta styrelsen. En mäklare värderar din lägenhet. Det är till det priset lägenheten erbjuds.

Jag har problem inne i min lägenhet (t.ex. stopp i avloppet). Vad gör jag?

Som hyresgäst så kan du felanmäla problemet till vår fastighetsskötare.

Bostadsrätt:

Om du har en bostadsrätt är du själv skyldig att åtgärda fel i din lägenhet. Om du inte kan eller vill åtgärda felet själv, anlita en fackman. Se t.ex. Gula Sidorna, hitta.se, Eniro.se

Du kan även, mot betalning, få hjälp av vår fastighetsskötare.

Hur ändrar jag namnuppgift på dörren/namntavlan i entrén?

För att få ditt namn ändrat i på dörren och i porten, kontakta felanmälan

Mitt element blir inte varmt. Vad gör jag åt det?

Om ett element inte blir tillräckligt varmt, beror detta i 99 fall av 100 på att elementet behöver luftas. Som bostadsrättshavare är det ditt eget ansvar att lufta elementen. Som hyresgäst kan du få hjälp av fastighetsskötaren att lufta elementet, men det är ingen svår sak att göra, så om du inte känner att du behöver hjälp rekommenderar vi att du gör det själv.

Det kan vara lämpligt att ha som rutin att alltid lufta elementen på hösten när det börjar bli kallt ute. Med de nya termostaten är det viktigt att elementet inte är blockerat av möbler för nära intill, risken är att termostaten ””tror”” att det är varmare än det är och därmed slår det ifrån för tidigt och det blir kallare i rummet. Under fliken dokument att hämta hittar ni en lapp för att göra en kontroll av hur värmen ser ut i er lgh.

Du behöver:
  • En luftningsnyckel. Kan köpas på vilken järnhandel som helst.
  • Ett uppsamlingskärl, t.ex. en hink.
Så här gör man för att lufta ett element:
  1. Leta rätt på avluftningsventilen. Den sitter på elementets övre hörn på motsatt sida av elementkranen.
  2. Sätt uppsamlingskärlet under avluftningsventilens pip.
  3. Öppna ventilen mycket försiktigt med luftningsnyckeln. VIKTIGT! Skruva inte upp ventilen mer än ett helt varv! Då kan mittappen hoppa ur, och skållhett vatten sprutar då ut ur elementet!
  4. När du öppnat upp ventilen kommer den luft som finns i elementet att strömma ut, och efter ett tag kommer bara vatten. Låt någon liter vatten rinna ut för att vara säker på att få ut all luft.
  5. Stäng ventilen genom att vrida nyckeln åt motsatt håll.
Så här vet du om du behöver lufta elementet:
  • Elementet blir inte tillräckligt varmt.
  • Det ”gurglar” om elementet.

Om det inte blir varmt i elementen trots luftning så kan det också bero på att det står möbler för nära elementet. Då blir varm luft instängd mellan elementet och möbeln, och termostaten i elementet tror att lägenheten är mycket varmare än den är. Lösningen då är att flytta ut möblerna en bit från elementet.

Om det inte blir varmt trots att du både luftat och flyttat undan möbler, kontakta felanmälan. Då kan det vara något allvarligt fel på värmesystemet.

Hur skaffar jag fler kanaler på kabel-TV?

Kontakta kabel-TV-bolaget, ComHem.

Har du bredband via Bredbandsbolagets uttag i lägenheten kan du även skaffa TV-kanaler från dem.

Det fungerar också att ha andra uppkopplingar med egen digitalantenn och egen box som är ansluten till internet.

Vem åtgärdar mitt trasiga fönster?

Om du är bostadsrättsinnehavare så är trasiga fönsterglas och liknande ditt ansvar. Hyresgäster kontaktar felanmälan.

Kan jag får tre-fas el i min lägenhet?

Nej, det är tyvärr inte möjligt om du inte redan har det.

Kan jag som bostadsrättshavare få hjälp av vår fastighetsskötare?

Ja, det kan du, men du står för kostnaden själv.

Kontakta felanmälan och berätta att du har en bostadsrätt som du vill ha hjälp med. Du ska då bli erbjuden samma hjälp som hyresgäster, men du står för kostnaden själv.

Jag har problem med dålig lukt i badrummet. Vad beror den på och vad kan jag göra åt den?

Om du varit bortrest och möts av dålig lukt i badrummet kan det bero på att vattenlåset är tömt. Spola lite vatten i badkaret så löser det sig.

Många av våra boende har problem med dålig lukt i badrummet även om vattenlåset inte är tomt. Det beror sannolikt på att lutningen i avloppsrören är dålig eller att rören är igensatta med smuts. Att regelbundet rengöra sina avloppsrör avhjälper nästan alla avloppsproblem. Kontakta en specialist i VVS-branschen om du behöver hjälp med detta.

För att förhindra att den dåliga lukten från avloppet tränger upp i lägenheten är det extra viktigt att se till att det är ordentligt tätat kring avloppsöppningarna. Det gäller framförallt golvbrunnen men även avloppet från handfatet.

Då problemet ligger på lägenhetssidan av avloppsstammen är dessa avloppsproblem den boendes ansvar, och inte föreningens.

Får jag bygga om i min lägenhet – hur som helst?

Nej. Tag alltid kontakt med styrelsen för att rådgöra. De mesta får man göra men det är alltid bra att informera.

Får jag installera en köksfläkt till ventillationsuttaget?

Nej. Då samtliga lägenheter i huset är kopplade till samma ventilationssystem och är beroende av ett jämnt flöde till- och frånluft skulle en fläkt störa hela husets ventilation.

Endast kolfilterfläkt, och då ej kopplad till ventilationen är tillåtet.

Det luktar rök och matos i min lägenhet. Får jag täppa igen ventillationsdonen?

Nej. Av samma anledning som man inte får installera en fläkt. Det uppstoppade flödet stör den inställningen just ditt hus måste ha för att fungera. Täpper du igen bara ett luftdon, förstör du mer för dig själv och inte minst för alla andra.

Kontakta fastighetsskötaren och gör en felanmälan istället.

Får jag hyra ut min lägenhet i andrahand?

Ja, alla har i princip rätt att hyra ut sin lägenhet i andrahand, men inte hur länge som helst. Styrelsen godkänner som regel andrahandsuthyrningar i 6 eller 12 månader i taget, beroende på anledning. Detta för att vi ska ha en möjlighet att få hyresgäster som inte sköter sig att flytta samt för att skapa en hög ambitionsnivå i föreningen med aktiva medlemmar som engagerar sig i vårt gemensamma boende.

Kontakta styrelsen för de rätta blanketterna att fylla i eller hämta den under fliken ””dokument att hämta””

 

Hyresfrågor

 

Jag vill hyra eller säga upp en P-plats. Vem pratar jag med?

Kontakta HSB Servicenummer. Uppsägningstiden är 1 kalendermånad. För kontaktinformation se fliken Samarbetspartners. Observera att tillgången på parkeringsplatser varierar, och att vi ibland
har kö till parkeringsplatserna.

Jag vill säga upp mitt hyresavtal. Hur gör jag, och vilka regler gäller?

Uppsägning skall vara skriftlig. Om två personer har tecknat hyreskontraktet skall bägge två skriva på uppsägningen.
I enlighet med Hyreslagen, 4 §, så gäller uppsägningen vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. D.v.s. om du vill
flytta ut 30 april, så måste du ha lämnat in uppsägningen senast 31 januari.

Jag vill göra lägenhetsbyte. Hur går jag tillväga?

Om du vill byta din hyresrätt med en annan hyresgäst så behövs följande:

  • Styrelsen behöver få namn och personuppgifter för den du vill byta med, så vi kan göra en sedvanlig kreditprövning.
  • Hyresvärden som du vill byta till kommer göra motsvarande prövning av dig.
  • Om varken vi eller den andra hyresvärden har några invändningar så blir den du byter med ny hyresgäst hos oss och du ny hyresgäst hos den andra hyresvärden.
  • Ett trevägs-byte går i princip till på samma sätt, men alla inblandade hyresgäster/hyresvärdar måste godkänna och komma överens om flyttdatum. Styrelsens erfarenhet är att det inte funkar i praktiken att få ihop.

(Blanketter finns att få. Kontakta styrelsen)

Kan jag ombilda min hyresrätt till bostadsrätt?

Ja, med all sannolikhet. Kontakta styrelsen för detaljer.

Finns det ytterligare källarförråd att hyra?

Ja. Kontakta HSB
Det förråd som finns är det som följde med din lägenhet förutsatt att du har en 1:a. Har du en 1:a men inget källarförråd, kontakta styrelsen på info@skarpohojden.se alternativt lägg en lapp i Gårdsboxen med namn och telefon samt vad ärendet gäller.

 

Övrigt

 

Hur kommer jag i kontakt med styrelsen – och hur kan jag komma med förslag?

Maila till styrelsen
eller lägg en lapp i Gårdsboxen som sitter på grovsoprummet vid rondellen

Jag har inte fått min avi för månadsavgift, vad gör jag?

Ring vår förvaltare – HSB. Mer info under fliken Samarbetspartners.

Får jag sätta upp en parabol på min balkong alternativt på fasaden?

Nej, det är inte tillåtet. Det är inte tillåtet att åsamka fastigheterna skada genom att fästa någon typ av extern tillbyggnad eller dylikt.
Av säkerhetsskäl får man heller ej fästa något på utsidan av balkongen. Detta gäller såväl paraboler som blomlådor. Du får heller inte borra i balkongplattan ovan/under dig.

Min postbox är felmärkt / jag är nyinflyttad och behöver ändra märkningen.

Använd dig av formuläret på hemsidan så åtgärdas det inom 7 arbetsdagar.