Om kommunernas ansvar för insamling av förpackningsavfall

 

Sveriges kommuner har tagit över ansvaret för insamlingen av förpackningar från producenterna som följd av ett regeringsbeslut. På sikt kommer det möjliggöra bättre service och ökad återvinning, som kan bidra till att Sverige når klimat- och miljömålen.

Förändringen innebär att kommunerna tar över flertalet av de återvinningsstationerna som tidigare ägts av Förpackningsinsamlingen, (FTI). De insamlade förpackningarna lämnas sedan över till producenterna, som även framöver ansvarar för själva återvinningen.

Ansvarsövergången skedde den 1 januari 2024 och bestämmelserna innebär att kommunerna får tre år på sig att införa en fastighetsnära insamling av förpackningsavfall hos hushållen. Därmed har kommunerna fram till 1 januari 2027 att införa detta. En regeländring som påverkar en bostadsrättsförening är att man tidigare kunnat anlita vilken avfallsentreprenör som helst för att hämta förpackningsavfallet men från och med 1 januari 2024 så får endast kommunens upphandlade entreprenörer hämta hushållens förpackningsavfall.

Vanliga frågor och svar som rör förpackningsavfall

Här hittar du svaren på några av de viktigaste frågorna  kring kommunernas insamlingsansvar för förpackningsavfall.

Länk till avfallsverige.se

Länkar till kommunerna i distriktet

Sollentuna Kommun

Upplands Väsby Kommun

Sigtuna Kommun