Behandling av personuppgifter (GDPR)

GDPR – hur föreningen behandlar personuppgifter

Bostadsrättsföreningen Stacken 239 i Stockholm hanterar personuppgifter om sina medlemmar och hyresgäster.

Syftet med hanteringen av personuppgifterna är att:
- kunna nå medlemmar med aktuell information
- sköta föreningens löpande administration

De uppgifter vi hanterar är i första hand medlemsregister, dvs ditt namn, lägenhetsnummer, adress,  och om du gett ditt samtycke även telefonnummer och mailadress. Medlemsregistret uppdateras i samband med inflytt och avflytt. Det innebär att när du avflytttar från föreningen och detta meddelas styrelsen så raderas de uppgifter vi har om dig i medlemsregistret.

Föreningens ekonomiska hantering, dvs avisering av avgifter, pantsättning av lägenheter osv handhas av HSB, som föreningen har personuppgiftsbiträdesavtal med. HSB förser, genom sin webbportal, styrelsen med uppgifter om t ex obetalda avgifter. Frågor av denna karaktär behandlas löpande av styrelsen och noteras i styrelseprotokoll för uppföljning och åtgärd. I styrelseprotokoll och bilagor till dessa kan också personuppgifter förekomma av typen skador i specifik lägenhet, önskemål/förslag/synpunkt från enskild medlem osv. Dessa uppgifter kvarstår i styrelseprotokoll då dessa måste bevaras så länge föreningen existerar. Tillgång till styrelseprotokoll har endast aktuell styrelse samt för årlig revision intern och extern revisor.