Om Brf Styrgåsen

Välkommen till HSB Bostadsrättsförening Styrgåsen!

Vi finns sex minuters promenad från Aspuddens tunnelbana. Husen ligger på en höjd ovanför Vinterviken, nära till naturen, promenadstråk, badplatser och Liljeholmens köpcentrum. Aspudden har ett eget litet centrum som erbjuder härliga restauranger och caféer.

Aspudden är en stadsdel i Söderort inom Stockholms kommun. Den gränsar till Gröndal, Liljeholmen, Midsommarkransen och Hägersten. I stadsdelen bodde 2022 cirka 8 900 invånare.

T-bana Aspudden är en station på röda linjen på Stockholms tunnelbana mellan stationerna Liljeholmen och Örnsberg. Stationen ligger i bergtunnel 15–20 meter under marken vid Schlytersvägen – Erik Segersälls väg. Stationen invigdes 5 april 1964. Avståndet från stationen Slussen är 4,7 kilometer. Det tar 9 minuter att åka till Slussen och 13 min. till T-Centralen.

Aspuddsparken är en parklek i Aspudden i Stockholm. Parkleken är en av Stockholms största och drivs av Djur och Kul i Stockholm AB medan parkens utemiljö sköts av Hägersten och Liljeholmens stadsdelsförvaltning. I parken ligger fokuset på barn och djur och där finns får, getter, grisar, hästar, höns, kaniner, katter och marsvin. Aspuddsparken är en av Stockholms ytterstads populäraste parker med cirka 130 000 besökare om året. Under 2014 påbörjades en renovering av parken som blev klar runt midsommar 2015.

Vinterviken är en vacker och populär plats som ligger alldeles nedanför föreningens huskroppar. Vinterviken är ett gammalt industriområde, under 1800-talet låg här en zinkfabrik. Från 1865 och fram till 1920 bedrev Alfred Nobel sprängämnes- och syratillverkning här. Vinterviken domineras av Alfred Nobels anläggningar och de historiska byggnaderna är numera K-märkta och används bland annat för restaurangverksamhet.

Trekanten är en liten insjö som ligger i ett parkområde mellan Aspudden och Liljeholmens centrum. Runt sjön finns en promenadslinga. Sjön används gärna för fiske, utsättning görs av öring och regnbåge. Dock behövs det ett fiskekort för att få fiska i sjön. Vintertid kan man åka skridskor på sjön – Stockholms kommun plogar en rund bana på isen. Vid det nordvästra hörnet ligger en badplats. Badet har en liten sandstrand som renoverades på våren 2008 och en stor grässlänt att sola på. Det finns en flytbrygga och en utomhusdusch.