Ekonomicheck 2020

17 januari 2021 Vad gjordes med föreningens pengar under 2020?

Styrelsens uppdrag är att förvalta vårt gemensamma boende - Brf Uven. Det innebär att se till att huset har vatten, värme, att gemensamma ytor och funktioner så som tvättstuga, portar, entréer och hissar fungerar, att klotter saneras, att fastigheten underhålls fortlöpande enligt långsiktig underhållsplan, så att allt fortsätter att fungera och att huset inte missköts och faller ihop. För att ha råd med det betalar alla 90 lägenheter, och Coopbutiken som också är en bostadsrätt i vår förening en månadsavgift, vidare har vi även hyresintäkter från att hyra ut kontorslokaler och garageplatser.

 

Under året har vi lyckats genomföra en hel del viktiga planerade åtgärder som följer underhållsplanen för huset. Vi har bland annat slutfört stambytet, renoverat garaget, målat om trapphusen och entréerna samt bytt ut entréskärmarna. Utöver det planerade underhållet har styrelsen även beslutat om ett par ytterligare åtgärder. Tillexempel har vi fördubblat städningen i huset under året på grund av covid-19. Vi har varit tvungna att genomföra en sanering av asbest, som upptäcktes i garaget vid garagerenoveringen och i överpannrummet. Vi har även förberett huset för framtiden genom att installerat laddbox för elbilar i garaget.

 

För att kunna genomföra stambytet lånade föreningen 40 miljoner kronor, i och med det höjdes avgiften förra året för första gången på många år. Inför 2021 ser vi dock inget behov av att justera avgifterna. Vår ambition är att hålla kostnaderna nere för att kunna fortsätta ha låga avgifter.