Uven-Källan (vårt hus historia)

Bakgrund
Initiativet till ett arbete att beskriva vårt hus historia togs under föreningens årsmöte 2009. Huset fyller 40 år i år, många av medlemmarna har bott i huset sedan starten 1969 eller strax därpå, mycket historia finns samlad i form av minnen och bilder.  Intresset väcktes hos ett antal boenden i föreningen och en arbetsgrupp bildades.

Målet var att beskriva ”Uven Större” under 1969-2009 och då i första hand livet i vårt hus men omfattningen utökades till att täcka kvarteret ”Uven Större”. Delvis har även angränsande, dvs från Slussen till Hornstull, ”viktiga” händelser, byggnader, affärer etc. omnämnts om de i något avseende ansetts viktiga för de boende i  ”Uven Större”.

Denna historia kan du även finna hos Stadsmuseet på CD-format samt  som papperskopior.