1. Sätt upp en rutin för hur, var och när ni kommunicerar samt vem som är ansvarig
Beroende på vilka resurser ni har passar olika kommunikationssätt bra, att jobba med en egen webbsida för bostadsrättsföreningen är ett alternativ, att skapa nyhetsbrev digitalt eller att lägga i postlådorna ett annat och ett tredje är att jobba med öppna hus för de boende. En kombination av kanaler är ofta effektivt för att fler medlemmar ska kunna ta del av det ni vill förmedla.
2. Utgå alltid ifrån målgruppen!
En styrelse är en viktig funktion för att bostadsrättsföreningen ska fungera. Om ni upplever att många boende har synpunkter och frågor: ta inte det som kritik utan se det som en utmaning att kliva in i deras roll och ge dem den informationen de behöver. Att utgå ifrån målgruppens, och inte avsändarens behov, är grunden för att lyckas med all kommunikation.
3. Vad gör styrelsen?
Nyligen frågade vi 5 000 av våra medlemmar om engagemang. Det visade sig att 31 % kunde tänka sig att engagera sig i styrelsen. Det är jättefin siffra! Våga vara transparent mot de boende med vad det innebär att sitta i styrelsen, vad gör ni på ett vanligt styrelsemöte och hur ser en vecka/månad/halvår ut som förtroendevald i er bostadsrättsförening? Om du vågar öppna upp dig öppnar du samtidigt dörren för fler att våga engagera sig.