Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

HSBs hållbarhetsarbete kammar hem dubbla priser

17 april 2018 Förra veckan vann HSB inte mindre än två priser: Sustainble Brand Index och Sveriges grönaste varumärke. Hur kommer det sig? Elin Hall, t.f hållbarhetschef på HSB Stockholm och Erica Nordström, affärsområdeschef Medlem och Marknad, berättar varför HSB är en värdig vinnare och vilka satsningar HSB Stockholm gjort på hållbarhet senaste året.

HSB blev utnämnt till Sveriges grönaste varumärke i kategorin bostäder och fick Sustainable Brand Index, grattis! Hur känns det? 
Elin: Tack! Det känns fantastiskt roligt och betyder att vi är på rätt väg. Men jag vill gärna betona att vi inte kan luta oss tillbaka, för det finns mycket mer vi kan och behöver göra. Utmärkelsen går ju också till hela HSB, där vi bara är en del, jag ser det som en utmaning för HSB Stockholm, vi kan blir bättre, mycket bättre.

Erica: Tack! Jag är stolt över allt arbete som pågår inom HSB Stockholm och det är roligt när det uppmärksammas. 

Förra året antogs en gemensam hållbarhetsstrategi inom HSB. Hur har HSB Stockholm jobbat med den? 
Elin: Vi har haft fokus på att alla på HSB Stockholm ska känna till hållbarhetsstrategin och att den ska implementeras på ett övergripande plan. Det innebär att många avdelningar har fått in det i sina verksamhetsplaner. Fastigheter har till exempel tagit fram en egen hållbarhetsstrategi som utgår från den nationella med fokusområdena klimat, resurseffektivitet, hållbara tjänster och produkter och en viktig samhällsaktör.  

Erica: Här skulle jag vilja lyfta fram att hållbarhet går som en röd tråd genom hela vår verksamhet, och inte minst i ute våra distrikt, där vi har 4000 förtroendevalda i våra bostadsrättsföreningar som gick på 40 000 styrelsemöten och 127 utbildningar förra året. Det gör att de kan göra ett bra jobb både i närområdet och i sin bostadsrättförening.

Vilka insatser vill ni lyfta fram lite extra?
Elin:Inom ramen för resurseffektivitet så lanserade vi energitjänster förra året, som hjälper bostadsrättsföreningar att spara både energi och kostnader. När det gäller hållbara tjänster och produkter skulle jag vilja fram förvaltningstjänster överlag: att till exempel genomföra ett stambyte med hjälp av HSB Stockholm är att tänka långsiktigt, men även att förvalta bostadsrättsföreningens kapital på ett klokt sätt. Bostadsrättsföreningar som tar del av våra förvaltningstjänster tänker mer långsiktigt än dem som inte gör det. 

Erica: På temat viktig samhällsaktör så har HSB verkat i snart 100 år (!). Vi har varit med och byggt stora delar av Stockholm, som Minneberg och Finnboda till exempel, där en skillnad mellan oss och andra byggaktörer är att vi stannar kvar hos bostadsrättsföreningen efter att den är färdigproducerad. De blir medlemmar i HSB Stockholm och vi värnar om att allt ska fungera i bostadsrättsföreningen. Sedan bidrar vi också genom bland annat vårt kvinnliga lärlingsprogram för fastighetsskötare.

Elin: Vi jobbar också med att bidra i samhället bland genom vårt deltagande i Fastighetsägare i Järva där Karl-Johan Lindahl, vår fastighetschef, sitter med i styrelsen för att vara med och skapa ett tryggare samhälle i Rinkeby. 
Fram till 2023 ska vi ha minskat vårt klimatutsläpp med 75%, vilket är högt mål. Vi har redan sparat 56% koldioxid, så vi har kommit en bra bit på vägen och jobbat bland annat med energibesparande åtgärder när vi genomför renoveringar i vårt fastighetsbestånd.

Hela arbetet med vår uppförandekod och hur vi når ut med den till våra leverantörer är en annan viktig sak. Det pågår ett stort projekt med att se över våra leverantörsavtal för att säkerställa att våra leverantörer efterlever HSBs värdegrund. Tanken är att vi bättre ska kunna bedöma hur våra leverantörer presterar på miljömässiga och sociala kriterier.

Den stösta påverkansfaktorn är från fjärrvärme och el i våra egna hyresfastigheter och transporter. Energieffektivisering och kartläggning står i centrum. Inom området har vi ett eget stort ansvar och här spelar HSBs nytecknade energiavtal om leverans av miljöcertifierad vattenkraftel en nyckelroll, samt en omställning från fossila drivmedel till elfordon inom verksamheten. 

Vad är nästa steg i vårt hållbarhetsarbete? 

Elin: För att sänka vår klimatpåverkan från 55% till 75% så finns det mycket vi kan göra när det gäller våra fordon: hur vi kör, vilken typ av bilar vi kör och vilket drivmedel vi använder.

Erica: För oss som medlemsorganisation står vi inför ett paradigmskifte när det gäller vem som ska engagera sig i styrelserna i bostadsrättsföreningarna i Stockholm. Vi jobbar för att hitta framtidens förtroendevalda – och kanske hitta ett nytt sätt sköta styrelsearbete på? 

Elin, vad kan jag som privatperson göra för att leva mer hållbart? 
Två enkla saker är att cykla för att ta dig fram och att äta mer vegetariskt!

Sustainable Brand Index och Sveriges Grönaste varumärke

Sustainable Brand Index korar Sveriges mest hållbara varumärken. I undersökningen har 16 600 respondenter i åldrarna 16-70 år från hela Sverige intervjuats om hur hållbara välkända varumärken är. HSB blev framröstat som Sveriges mest hållbara varumärke i kategorin bostäder.

HSB fick också pris för Sveriges Grönaste varumärke inom bostadsbranschen, som delas ut av strategiföretaget Differ.