Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Vi är HSB Stockholm

15 juni 2018 Välkommen till vår nya reportageserie 'Möt en medarbetare'. Här ges du en närmare inblick i organisationen och får lära känna medarbetare från flera av HSB Stockholms verksamhetsområden. Nytt reportage publiceras ungefär 1 gång per månad.
Med en bakgrund på naturbruksprogrammet samt en del IT-kännedom var fastighets- eller förvaltningsbranschen ingen självklarhet. Men om man lägger till ett öppet sinne, en vilja att utvecklas och ett stort samhällsengagemang kan man finna det bästa i det mest oväntade.

 

Så länge Robin Arlekrans kan minnas har HSB alltid funnits som en trygg släkting i kulissen. Hans mamma var i många år fastighetsförvaltare på HSB och hennes arbete har varit en stor källa till inspiration för honom. Jag har bara jobbat här sedan januari i år men en känsla av trygghet och värme har alltid funnits när jag tänker på HSB, säger Robin. Det är också en av mina styrkor, att min personliga trygghet genomsyras till både kollegor och kunder.

På Kund- och Medlemsservice (KOMS) går en vanlig arbetsdag till stor del ut på att hantera olika kundärenden över telefon, att lösa problem samt att föra dialog med kundteam och kollegor.

Innan jag kom till HSB jobbade jag som allt-i-allo på ett djursjukhus. När man är skyddsombud, vaktmästare, hanterar organ och sterilisering samt även ansvarar för IT-projekt och journalsystem får man en bred erfarenhet och en mångsidig kompetens.

På KOMS upplever Robin att han får användning av sina samlade erfarenheter. Min tjänst här växer och jag uppskattar verkligen att få utökat ansvar, säger Robin. Utöver de telefonburna kundkontakterna är Robin även med i servicerådet, en mindre grupp som jobbar med förslagsförbättringar. Jag har också fått förtroendet att lägga ett sommarschema för hela servicelinjen och mitt mål är att lära mig mer, utvecklas och avancera inom organisationen, säger han.

Jag motiveras av att HSB har en inkluderande värdegrund i ETHOS och ser det som en trygghet att utgå ifrån i mitt dagliga arbete. Men jag tycker även att man har ett eget ansvar i att visa engagemang för frågor och projekt i företaget, säger Robin.

Han berättar att vissa situationer på jobbet kan vara utmanande, som t.ex. långa svarstider på servicelinjen och känslan av otillräcklighet. Det Robin tycker är bra är att han har möjlighet att påverka och kan bidra till att skapa både förändring och förbättring. Om man är öppen, saklig och har en idé får man nästan alltid gehör från sina chefer, säger han.

Ett karriärtips från Robin är att om man vill framåt och få utökat ansvar så ska man alltid vara öppensinnad och tänka utanför boxen. Man ska försöka att inte stanna kvar i att det ska vara på ett visst sätt. Att bryta invanda mönster är den svåra nöten att knäcka, men får man det gjort brukar nya vyer öppnas. 

------------------------------------------------------------------