Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Kom ihåg de mjuka frågorna vid ombyggnation

22 mars 2021 Vid större projekt, som till exempel stam- eller fönsterbyten, är det ofta mycket för styrelsen att tänka på. Många gånger ligger fokuset på upphandlingen och de tekniska frågorna kring projektet, men det är också värt att ägna de mjuka frågorna lite förberedelse för att projektet ska gå så smidigt som möjligt.

Någon som har stor erfarenhet av dessa frågor är Anette Bodare som jobbar som medlemskonsulent på HSB Stockholms Boendesociala grupp. Boendesociala gruppen arbetar bland annat med att erbjuda stöd åt bostadsrättsföreningars styrelser vid större projekt. Anette träffar ofta boende i bostadsrättsföreningar som behöver hjälp med att hantera den nya situationen som uppstår när ett stort projekt genomförs i deras hem.

 – Större renoveringsarbeten drabbar boendemiljön och de boendes vardag. För de flesta människor går det bra att anpassa sig men det finns också de som behöver hjälp för att klara av vardagen i sådana här situationer. Det är viktigt att identifiera vilka behov som finns innan det praktiska arbetet startar, säger Anette.

Situationer som kräver särskilt stöd

– Vi hjälper till i de lägen där personer av olika anledningar behöver eller vill bo kvar under perioden som arbetet genomförs. Det finns de som är föräldralediga, pensionerade eller har funktionsnedsättningar som kan behöva särskilt stöd, berättar Anette.

Boendesociala gruppen tar hänsyn till individen och de särskilda behov som den kan ha. Till exempel i de situationer där de boende är hemmavarande. I de fallen håller Boendesociala gruppen kontakten med den boende för att säkerställa att hen känner sig trygg genom hela projektet. Vid behov kan de samarbeta med anhöriga, socialtjänst, städ och flyttföretag.

Arbetsprocessen från början till slut

Boendesociala gruppens arbete börjar med att styrelser kontaktar dem när de planerar större renoveringar. Tillsammans med styrelsen diskuterar medlemskonsulenten sedan stöd som kan erbjudas medlemmarna i form av personlig stöttning eller provisoriska lösningar som underlättar för den boende att bo kvar.

– Vi vet vilka frågeställningar som kommer upp och hur man på ett bra sätt kan genomföra projekten tillsammans med de boende. Detta gör vi genom att skapa goda förutsättningar för ett kvarboende under projektets gång. Inför stämmobeslut är vi med och finnas tillgängliga för boendefrågor. Efter beslut och upphandling av en entreprenör deltar vi på möten där boenden kallas. Vi erbjuder även de boende konfidentiella enskilda möten för att säkerställa att de känner en trygghet i projektet och deras boendesituation, avslutar Anette.


Anettes bästa tips till bostadsrättsföreningar som ska genomföra stora projekt:

  • Lägg lika mycket fokus på de mjuka boendefrågorna som på de tekniska för att underlätta ett kvarboende.
  • Identifiera och hantera den boendes situation och eventuell oro. Om den boende är trygg och väl förberedd genomförs projektet smidigare.
  • Erbjud tydlig och löpande information till de boende under hela processen, även till de som inte har tillgång till digitala informationskanaler.

Här kan du läsa mer om Boendesociala gruppen och vad de kan hjälpa till med.