Trivselregler

Trollet Jätten

Miljöhuset

• Respektera anvisningarna i miljöhuset. Sortera rätt! Se till att allt du slänger tar så liten plats som möjligt.

Trafik inom området

• Biltrafik tillåts endast vid i- och urlastning samt för sjuk och servicefordon. All övrig motortrafik är förbjuden.

Garage

• Garagen är endast avsedda för bil. Motorcyklar och mopeder hänvisas till särskild plats. Garagen får ej användas till förråd eller bilverkstad. Brandbesiktning av garage sker två gånger per år.

Parkering

• Parkering inom området är förbjuden utom på hyrd p-plats. Gäster hänvisas till Klunkens backe och p-platsen vid förskolan Trollet.

Cykelförråd

• Cykelinventering sker en gång per år.

Yttre miljö

• Värna om vår yttre miljö och visa hänsyn till dina grannar.

Inre miljö/allmänna utrymmen

• Våra trapphus och källargångar är utrymningsvägar och ska vara fria ytor.

Källarförråd

• Tänk på vad du har i ditt källarförråd och hur det är placerat, det är ditt ansvar.

Gästsrum/Samlingslokal/ Bastu

• Regler för utlån/bokning se under fliken "Gemensamma lokaler.

Tvättstugor

• Bokas via terminal.
  • Information för städningen, se anslaget i tvättstugorna.

Husdjur

Husdjur får ej vistas i kvartershuset eller våra uthyrningsrum.

Lös hund

• Inom HSB Jättens område ska hundar vara kopplade. Detta innebär inte automatiskt att hunden måste vara kopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad.

Lös katt

• Du som kattägare bör ta ansvar för din katt så att den inte orsakar problem för omgivningen. En katt kan gå in hos grannen genom en öppen dörr/fönster. Den kan tycka om att lägga sig i någons utemöbler, på någons bil eller gräva i rabatter och sandlådor.

Du som blir störd

HSB Jättens har många medlemmar, alla med olika åsikter om vad som är rätt och fel och vi måste försöka leva sida vid sida trots våra olikheter. Det innebär att jag inte alltid kan få en tillvaro exakt på det sätt som jag vill ha den. Det allra bästa sättet att lösa olika ev. konflikter är att den som blir störd, på ett lugnt och trevligt sätt, prattar med sin granne om det som man upplever som ett problem. I det allra flesta fallen, genom ett ömsesidigt givande och tagande, kan man komma fram till en lösning som är okej för båda parter.