Brf Salen vid Salen

Nej, namnet på vår bostadsrättsförening har ingenting med någon sal att göra. Ingen skolsal, balsal eller matsal har gett sitt namn åt vår förening. Vårt namn har vi fått av en sjö!

Sjön Salen går in med sin norra ände i Alvesta samhälle. I mitten av 1800-talet, innan järnvägen drogs fram, hade sjön nästan sin strandlinje vid vår fastighet då det gick in en vik här, Hocknagårdsviken. Men när järnvägen drogs fram genom Alvesta 1862-1863 så valde man att skära av denna vik från övriga sjön med järnvägsspår. Den lilla sjö som då bildades kom att kallas Lillsjön (”Lillesjön”, ”Rallarnas sjö”).

Lillsjön förvaltades dock inte väl, den var nedskräpad och ful och igenväxt. Allt skräp drog till sig stora brunråttor och vesslor. I samband med sjön Salens sänkning i början av 1930-talet påverkades även Lillsjön och behovet att bebygga vid järnvägen var stor. Därför fylldes Lillsjön igen och idag finns bara gatunamnet ”Lillsjögatan” kvar som minner om dess forna existens.