Skogslyckans historia

Bostadsrättsföreningen Skogslyckan börjar bli till åren och vi vill berätta om när och hur föreningen bildades. HSB valde en styrelse med fyra personer bestående av Bertil Gustafsson, Sten Sandström, Ive Croona och Arthur Bring. Konstituerande sammanträde hölls i oktober 1960. Styrelsens uppgift var att planera och genomföra byggnationen. Husen skulle byggas på tomt 1 i kvarteret Skogslyckan. Den 15 maj 1961 köptes tomten för 223.503 kronor (9:70 kr/kvm). Margit och Lage Karlsson ägde bondgården som HSB köpte marken av och ladugården som fanns kvar revs till en kostnad av 1.200 kronor. Mangårdsbyggnaden, den vita villan vid infarten till Lyckestigen, finns fortfarande kvar. Under perioden 15 juli 1962 till 15 maj 1963 uppfördes våra 46 lägenheter samt ett hus med tvättstuga, panncentral, förråd och kvarterslokal. 1965 taxerades husen till 3.500.000 kronor.

1964 fick BRF Skogslyckan Sparbankernas och Svensk Byggtjänsts pris ”Bo Bättre”, som ett av Sveriges mest välplanerade grupphusområden.

vitahuset_köp61.PNG
    utmärkelse.jpg