Välkommen till Brf Storklas i Kalmar

Brf Storklas - en bostadsrättsförening där du kan påverka ditt boende.

Bostadsrättsföreningen bildades år 1980 och ligger
10 km norr om Kalmar och har adress Svarvarvägen.
Här finns det 120 st lägenheter.
34st 2:or, 60st 3:or och 26st 4:or

Under de senaste åren har vi satsat stort på att förnya en del i området. En av satsningarna var att glasa in våra balkonger och detta har blivit en stor succé. Den andra stora satningen som gjorts är våra garage och parkeringar. Dessa har helt gjorts om och det har öppnat upp området. Även våra lekplatser har fått en uppfräschning med en del nya saker. 2017 sattes det upp belysning i ett antal träd och buskar för att förgylla tillvaron under det mörka halvåret och 2018 bytte vi  samtliga fönster i lägenheterna. 2021 bytte vi alla trappor och räcken på loftgångarna.Under 2022 planeras att plantera ett stort antal buskar och träd samt anlägga ängsmar för att främja ben biologiska mångfalden.

Det är nära till stort sett allt - natur, golfbana, hav, affär, bensinmack, hårfrissa/frisör, apotek, bibliotek, pizzeria, fritidslokal, läkare, tandläkare, nytt gym, sporthall, ny idrottsplats, en uttagsautomat i centrum, samt bra bussförbindelse med Kalmar.

Det finns 3-4 förskolor, fritids samt två skolor, en 1-6 och en 1-3 samt 7-9.
En mycket aktiv idrottsförening samt scoutkårer.

Området består av tegelhus i två våningar - alla har sin egen ingång. I lägenheterna på nedre botten har man möjlighet att sitta utanför sin lägenhet på framsidan och har en inglasad balkong på baksidan, medan lägenheterna på andra våningen har loftgång på framsidan och stor inglasad balkong på baksidan.
Det finns en del gemensamma utrymmen - grillhus, hobbyrum/snickarbod, litet motionsrum med bastu samt kvarterslokal som är fullt utrustad med porslin och bestick för ca.30 personer. Kvarterslokalen kan medlemmarna låna vid t.ex kalas.
Vi har också ett antal odlingslotter som de boende får disponera.

Föreningen har god ekonomi. Årsredovisningarna finns under fliken Ekonomi

Vi har också  fritids-/studieorganisatör i vår styrelse, som engagerar sig i våra boende och deras idéer och förslag.

På årstämman och de medlemsmöten vi har kan du komma och tycka till om saker som rör området.

Välkommen att höra av dig!