ABC– information till boende i HSB Brf 351 Ettan i Östhammar

Allmän information:
Föreningens hus byggdes 1966-67.
Vår bostadsrättsförening heter ”HSB Brf 351 Ettan i Östhammar”.
Fastighetsbeteckning Östhammar 13:13, 13:14 och 13:15
Stångörsgatan 13A-B
Klackskärsgatan 1A-D, 2A-D
Gammelhusgatan 1A-D

Det finns 103 bostadsrätter fördelat på:

  • 21 st 1 rok
  • 42 st 2 rok
  • 34 st 3 rok
  • 6 st 4 rok

Garage och parkeringar:

  • 36 st garage
  • 29 st P-platser med motorvärmaruttag
  • 2 st P-plaster med ladduttag

Större ombyggnader och underhållsåtgärder:

  • Åren 2001-2003 genomfördes ombyggnad av ventilationssystemet inkl. montering av värmeåtervinningssystem.
  • Utbyte av 104 balkongväggpartier genomfördes 2006.
  • Bergvärme installerades 2008.
  • Samtliga fönster byttes ut 2013.
  • Värmekretsarna byggdes om 2013 och samtliga termostater ersattes av nya.
  • Samtliga avloppsledningar relinades 2014.
  • Fasader, balkonger och entrépartier 2015-2017

Administration:
Allmän administration sköts av förvaltare via HSB Uppsala.
Den ekonomiska förvaltningen utförs av Upplands Boservice AB.

Anslagstavlor:
De anslagstavlor som sitter i trapphusens entréer är avsedda för föreningens medlemmar. Här kan du sätta upp egna anslag som tex sökes, säljes, bytes, mm. Anslagen får sitta uppe max en månad och skall därför alltid märkas med namn och uppsättnings datum. Du får sätta upp anslag i alla trapphusens tavlor. Anslag som ej är datummärkta, saknar kontaktuppgift eller har olämpligt innehåll tas ned omedelbart.

Balkonger:
Alla balkonger är av föreningen inglasade.
Balkonger på nedre plan har helglasfönster och boende kan därför lättare nyttja den grönyta som finns utanför husen, dock är det förbjudet att hindra föreningen att utföra underhåll på grönytan t.ex. hindra gräsklippning genom att placera föremål i vägen, exempel på föremål kan vara växter, blomkrukor, staket, plattor mm.
Du får under inga omständigeter göra om utseendet t.ex. måla om, på balkongerna utan styrelsens godkännande

Besiktningar:
Besiktningar av fastighetens yttre och inre skick sker via upphandling av styrelsen. Detta skall göras årligen enligt stadgarna.

Brandvarnare/Fuktvakt:
Lägenhetshavaren skall tillse att lägenheten är utrustad med minst en fungerande brandvarnare samt fuktvakt under kökets diskbänk.
Brandvarnare och fuktvakt skall testas med jämna mellanrum av lägenhetshavaren
Släckutrustning såsom t.ex. brandsläckare bör finnas tillgänglig i lägenheter.

Elmätare:
Medlemmarnas el köps in kollektivt som mäts och fördelas via din lägenhets elmätare.
Elförbrukningen debiteras retroaktivt kvartalsvis på avgiftsavin.
Elpriset justeras kontinuerligt till självkostnadspris.
Du kan själv följa upp din förbrukning och kostnad via webben efter att ha gjort en användarregistrering.
 Du loggar in på din mätare här: http://homesolutions.se.loopiadns.com/ Längst ner på startsidan
 Har du glömt eller tappat bort din inloggning klicka då på ”Tappat bort lösenordet”.

Expedition:
Styrelselokalen finns på Klackskärsgatan 2 D, är öppen första helgfria måndag i månaden mellan 18.00 - 19.00.

Fastighetsbeteckning:
Föreningens fastighetsbeteckning är Östhammar 13:13 – 13:15

Felanmälan:
Felanmälan sker till vicevärd.

Försäkring:
Alla lägenhetshavare skall ha hemförsäkring.
Föreningen har en kollektiv bostadsrättstilläggsförsäkring. Därför behöver inte du teckna en egen bostadsrättstilläggsförsäkring.

Garage:
Det finns 36 kallgarage försedda med motorvärmaruttag.
Anmälan klicka här.

Gästrum:
Föreningen har lokal för bokade träffar och tillfällig övernattning för gäster. Du städar efter dig och håller med sänglinne.
Bokas och nyckel utkvitteras via styrelsens telefon.

Hemsida:
http://www.hsb351.se/

Internet/TV:
Samtliga lägenheter är anslutna till Telia Fiberlan med möjlighet till anslutning av Internet/tv/telefoni
Föreningen har kollektivt TV avtal där TV paket lagom ingå i månadsavgiften.
Lägenheten är utrustad med en lägenhetsswitch och digitalbox för TV, dessa tillhör föreningen och ska lämnas kvar i lägenheten vid eventuell flytt.
För övriga tjänster tecknas egna avtal med Telia.
Föreningen kan endast hjälpa dig med det som ingår i det kollektiva avtalet. Om du har egna avtal med Telia som tex telefoni, internet, utökat kanalutbud, extra dekoder eller andra tjänster så kontaktar du din leverantör vid problem med dessa.

Kompost:
2017 införde vi sortering av matavfall
Använd avsedd papperspåse för matavfall
Påsarna lämnas i de bruna avfallsbehållarna som finns i soprummet.
Om ni har slut på påsar finns nya att hämta på ICA och Coop affärerna.
Infoblad delades ut tillsammans med startpaketet men finns också att tillgå på expeditionen eller för nedladdning här.

Ombyggnationer och reparationer:
Om bostadsrättsinnehavaren gör större ombyggnationer eller underhåll, behöver styrelsen först godkänna dessa. Gäller t ex vid flyttning av golvbrunn, montering av golvvärme eller inglasning av balkong samt ommålning av balkong till annan kulör.
Alla reparationer och ombyggnader på elinstallationer, vattenledningar, avlopp, ventilation samt badrummens tät- och ytskikt skall utföras av auktoriserad hantverkare.
För övrigt se broschyren ”Vem ska underhålla bostadsrätten?”.

Ordförande:
Se styrelse.

Parkeringsplatser:
Inom området finns 29 parkeringsplatser med motorvärmaruttag.
Inga kablar får sitta i motorvärmaruttagen när de inte används.
Blankett för ansökan finns att hämta på exp eller ladda ner här.
Ett antal p-platser finns för gäster.

Skadedjur:
Tex myror, silverfiskar etc. Föreningens försäkring täcker kostnaden för sanering och bekämpning.
Du är skyldig att kontakta vicevärd eller styrelsens telefon vid problem.

Släpkärra:
Kan lånas tillfälligt, kontakta styrelsen.
OBS släpkärran återlämnas i samma skick som vid avhämtningen. Sköter du inte detta så hamnar du på ”svarta listan”.
Ingen utlåning under ”vinterdäcksperioden” eftersom vinterhjul saknas till kärran.

Sopor:
Hushållssopor paketeras väl och slängs i sopnedkastet.
OBS! släng inte glas och vassa föremål i sopnedkastet!

Glas, batterier, plast, plåtburkar etc. lämnas exempelvis vid kommunens mottagningsstationer.
Matavfall lämnas i de bruna behållarna i soprummet, läs mer under kompost.
Tidningar, reklam och brännbara grovsopor kan läggas i soprummet mittemot tvättstugan. Observera att det endast avser hushållssopor och tidningar.
Större föremål, och ej brännbart material lämnas vid kommunens mottagningsstationer.

Stadgar:
Föreningens stadgar styr föreningens verksamhet. Läs stadgarna här.

Störningsjour:
Om du upplever att du blir allvarligt störd eller hotad, ringer du störningsjour.
Om hoten är av polisiärt ärende ring 11414 eller 112
Den som förorsakat störningen / utryckningen debiteras uppdraget.
Övriga störningar:
Återkommande mindre allvarliga återkommande störningar, dvs störningar där det inte föreligger någon omedelbar hotbild ska rapporteras till styrelsen.
Det kan vara bra om du gör noteringar om tidpunkt och vilken typ av störning du upplever att du utsätts för.
Blankett för detta finns att hämta på expeditionen.

Styrelse:
Styrelse väljs på årsstämman.
Styrelsen består av 5 ordinarie ledamöter och 2 suppleanter. Ledamöter och suppleanter väljs för två år i taget – halva styrkan vid varje val för att få kontinuitet i styrelsen.
Styrelsen väljer inom sig ordförande, vice ordförande och sekreterare. En ordinarie ledamot utses av HSB Uppsala

Klicka här för att se styrelsen.

Telefonnummer:
Vicevärd: Marcela Covarrubias 018-18 01 26
Bevakningspoolen AB 0173-50057

Trapphus
Trapphuset är en utrymningsväg och inga föremål får förvaras där utan tillstånd från styrelsen.
Trappstädning utförs av Samhall.

Tvättstuga:
Det finns 3 tvättstugor. Bokas på lista utanför varje tvättstuga. Upplåtes i 4-timmarspass. Tvättning får ske efter klockan 23.
För allas trevnad, följ de instruktioner som finns anslagna.
Vid problem eller fel anmäl till vicevärden eller styrelsen.

Underhåll:
Broschyr ”Vem ska underhålla bostadsrätten” finns på expeditionen.

Upplåsning:
Bevakningspoolen AB, kontaktas vid behov av upplåsning.
Detta innebär att om du som boende i föreningen är i behov att få hjälp med upplåsning själv kontaktar bevakningspoolen via telefon 0173-500 57.
För att den väktare som är i tjänst skall få låsa upp måste du kunna legitimera dig.
Du betalar själv för uppdraget.

Ventilation:
Det är absolut förbjudet att täcka för eller ändra inställningarna på ventilationsdonen.
Du är skyldig att regelbundet rengöra/byta fettfilter i kökets utsugskåpa. Tilluftsdonens filter skall bytas en gång per år.
Nya filter hämtas i styrelselokalen.

Ytterdörrar:
Ytterdörrarna ska normalt hållas stängda. Uppställning får endast ske undantagsvis.

Vicevärd: E-post: forvaltaravdelningen@hsb.se
Vår vicevärd heter Marcela Covarrubias, HSB Uppsala, 018-18 01 26.                                

Överlåtelse och andrahandsuthyrning:
Överlåtelser av bostadsrättslägenheten sker oftast via mäklare.
Innan andrahandsuthyrning sker, skall du via ansökningsblankett kontakta styrelsen för prövning och godkännande.
Endast föreningens ansökningsblankett skall användas vid ansökan. Finns att hämta här.