Balkong- och altaninglasning

Att glasa in en balkong är en ändring som alltid kräver bygglov från Uppsala kommun. Dessutom gäller speciella brandskyddsföreskrifter. Ett helt inglasat utrymme eller en inglasad balkong betraktas alltid som bostadsrum. Föreningen har ansökt om ett generellt bygglov som gäller i två fr o m 2018-05-18.

"Föreslagen balkonginglasning överensstämmer med gällande detaljplan. Vidare bedöms inglasningarna vara väl anpassade till befintlig byggnad och stadsbilden. Inglasningarna utförs så att kraven på god form-, färg- och materialverkan uppfylls och de är av samma system som de tidigare inglasningarna på byggnaden.

Det krävs även att ett avtal upprättas mellan bostadsrättshavaren och föreningen angående skadeståndsansvaret för inglasningen.

Följande handlingar behövs vid generellt bygglov:

• Godkännande från bostadsrättsförening "Avtal om balkoninglasning". (fås av föreningen)
  • Ritning på inglasningen. (fås av leverantören av inglasningen)