För boende

Här har vi samlat information för oss som bor i föreningen. Hittar du inte vad du söker eller har andra frågor och funderingar är du alltid välkommen att vända dig till någon i styrelsen. Du når oss per e-post egilsgatan3uppsala@gmail.com. Andra kontaktuppgifter till styrelsen hittar du på anslagstavlan i källaren.

Föreningen i korthet

Bostadsrättsföreningen 25 Ane bildades 1944 och äger byggnaderna på fastigheten Svartbäcken 31:2 som byggdes år 1945. Idag består föreningen av 18 lägenheter och en uthyrningslokal. Föreningen är ansluten till HSB vilket innebär att alla föreningens medlemmar är medlemmar i HSB. Varje år väljer föreningen en styrelse som ansvarar för föreningens löpande skötsel. Föreningen har i skrivande stund avtal med Upplands Boservice för ekonomisk och teknisk förvaltning. 

Styrelsens arbete

Att bo i bostadsrätt innebär att vi är medlemmar i en ekonomisk förening som äger fastigheten och därmed också lägenheterna, de gemensamma utrymmena och vår utemiljö. En gång per år hålls föreningens årsstämma och då väljs styrelsen. Styrelsen består av ett bestämt antal medlemmar och har uppdraget att se till att bostadsrättsföreningen förvaltas på bästa sätt. Styrelsen har omkring 10 möten per år och fattar beslut om tjänster som föreningen köper in, underhåll och renoveringar som ska utföras, andra idéer om förändringar som exempelvis iordningställandet av hobbyrummet och planerar inför städdagar m.m. Styrelsearbetet ger god inblick i föreningen och en möjlighet att påverka föreningens framtid. Vi är en liten förening och därför är det viktigt att så många som möjligt, vid någon tidpunkt, kan tänka sig att delta i styrelsearbetet. Ett arvode utgår för deltagande i styrelsarbetet. Du är alltid välkommen att kontakta styrelsen om du har frågor eller idéer.

Upplands Boservice

Föreningen har anlitat Upplands Boservice för så kallad teknisk förvaltning eller fastighetsskötsel. Detta innebär att de ser till fastigheten och åtgärdar fel som uppstår på sådant som är under föreningens ansvar. De sköter även snöröjning, gräsklippning och viss annan trädgårdsskötsel som inte föreningen tar hand om. Upplands Boservice kan också kontaktas och anlitas privat för fel som uppstår i din lägenhet och som du ansvarar för. Väljer du att anlita Upplands Boservice vid sådana tillfällen står du själv för kostnaden. Telefonnummer till Upplands Boservice hittar du på anslagstavlorna i trappuppgångarna. I föreningens stadgar framgår vilket ansvar du och föreningen har vid exempelvis fel eller skada. Stadgarna sitter uppsatta på anslagstavlan i källaren. Har du någon fråga kan du alltid kontakta styrelsen. 

Gemensamma utrymmen

I föreningens källare finns tvättstuga, torkrum och stryk/mangelrum som bokas på ett schema vid anslagstavlan i källargången. Där finns även instruktioner för bokning och städning efter avslutad tvätt. Vid fel kontakta genast styrelsen och sätt upp ett anslag om fel.

I källaren finns också ett övernattningsrum som alla medlemmar kan boka utan kostnad. Rummet har en dubbelsäng samt extramadrasser som kan läggas på golvet. Det finns även ett mindre pentry. I källargången finns en toalett. Rummet bokas på en lapp vid anslagstavlan i källargången. Nyckeln finns i ett låst skåp till höger om dörren till rummet. Alla lägenhetsnycklar går till nyckelskåpet. Den som bokar rummet ansvarar för att säkerställa att nyckeln hängs tillbaka i nyckelskåpet samt att rummet städas ordentligt efter användning. 

I anslutning till cykelförrådet finns ett hobbyrum. Det bokas på samma lapp som övernattningsrummet vid anslagstavlan i källargången. I rummet finns i dagsläget en arbetsbänk och en grovdammsugare. Till höger om dörren till hobbyrummet finns även här ett nyckelskåp som varje lägenhetsnyckel har tillgång till. Den som bokar rummet ansvarar för att nyckeln hängs tillbaka och att rummet städas ordentligt efter användning. 

Parkering

Föreningen har 11 parkeringsplatser. Avgiften för en parkeringsplats är ca 250 kr per månad. Varje plats är utrustad med eluttag för motorvärmare. Ett kösystem för parkeringsplatserna finns via Mitt HSB där du kan logga in med bankid.

Cyklar/barnvagnar

I källaren finns ett cykel- och barnvagnsförråd. Här förvaras även en del trädgårdsutrustning samt gemensamma klotgrillar. I anslutning till cykelförrådet finns hobbyrummet. 

Trädgård och grill

På baksidan finns föreningens härliga trädgård. Här finns en uteplats som man kan boka i en kalender vid anslagstavlan i källargången. Föreningen har tre klotgrillar i källaren och två möbelgrupper i trädgården som alla får nyttja. Se till att ställa iordning och ev. städa efter användning av såväl grillar som utemöbler. 

Föreningen har under en längre tid haft en trädgårdsgrupp som pysslar om växtligheten lite extra. Tycker du att det är kul att påta i trädgården eller bara vill få vara med och tycka till om vår utemiljö, kontakta styrelse så kopplar vi dig vidare.

Städning av trapphus och källargång

För närvarande städas trapphus, källargång och tvättstuga varannan vecka av Rent Jämt AB.

Tvättstugan, torkrummet, övernattningsrummet och hobbyrummet ska städas av den som nyttjat dessa efter varje tillfälle. 

Städdagar

Föreningen har en gemensamma städdagar på våren och hösten. Styrelsen sätter upp information på alla entrédörrar om datum och upplägg inför städdagarna. Under städdagarna grovstädas ofta våra gemensamma inomhusutrymmen och utemiljön tas om hand. Städdagarna brukar avslutas med grill och fika. Ett bra tillfälle att prata lite extra med sina grannar. Dessa städdagar är obligatoriska, har man förhinder får man räkna med att få en annan uppgift att utföra vid annat tillfälle.

Källsortering

Föreningens sopstation är utrustad med kärl för brännbara sopor, plast, kompost och pappersförpackningar. Sopstationen är utrustad med lås, där lägenhetsnyckeln passar. Komposten ska slängas i pappersavfallspåsar som finns att hämta på återvinningscentralerna.

Glas, batterier, metallförpackningar kan lämnas på en återvinningsstation, vår närmaste är vid Götgatan/Ringgatan. Elektronikföremål, byggavfall och övrigt lämnas förslagsvis på Uppsala vattens återvinningscentral i Librobäck. 

Det som lämnas utanför vår sopstation kommer ingen att ta hand om, så lämna inget där. Felsorterat avfall leder ibland till avgifter som drabbar föreningen.

Snöröjning, sandning och gräsklippning

Upplands Boservice sköter detta enligt rådande avtal med föreningen. 

Dörrar och lås

Vid behov av en ny lägenhetsnyckel kontaktas styrelsen. Skulle någon medlem behöva få en dörr upplåst lite mer akut - kontakta styrelsen eller Upplands Boservice som har huvudnyckel. 

Vi tar gemensamt ansvar för att kontrollera att dörrar stängs och låses efter oss - för allas trygghet!

Brandsäkerhet

Fastigheten är utrustad med brandvarnare i varje trappuppgång, i källargången, på vinden och i övernattningsrummet. I källargången finns två pulversläckare. I tvättstugan finns även en brandfilt.

Det ska finnas brandvarnare i alla lägenheter. Saknar din lägenhet brandvarnare måste du omgående installera en sådan. Se även till att du har smidig tillgång till en pulversläckare på 6 kg och en brandfilt (läs mer på msb.se).

TV, Internet och telefoni

Föreningen har bredband, TV och IP-telefoni via Telenor (tidigare Bredbandsbolaget). För bredband och TV utgår en obligatorisk avgift varje månad. För IP-telefonin tillkommer samtalsavgifter.  

Värme

Värmen styrs centralt från en central i pannrummet i källaren. En ny undercentral installerades under 2020. Vid problem med värmen i lägenheten kontrollera först aktuellt element. Du kan ex. prova att lufta elementet. Känner du dig osäker på vad du ska göra eller om problemet kvarstår, kontakta styrelsen, se kontaktlista. 

Elsäkringar

Alla lägenheter är försedda med så kallade automatsäkringar. En panel med säkringar finns placerad i din hall i ett säkringsskåp. Detta innebär att om något elfel inträffar i din lägenhet skjuts automatiskt en strömbrytare nedåt till läget “OFF”. För att erhålla ström igen, efter det du åtgärdat felkällan skjuter du knappen uppåt till läget “ON”. Om det inte hjälper har troligtvis huvudproppen gått som är placerad utanför lägenheten. Kontakta då styrelsen. Vid elfel kontakta behörig elektriker. 

Ventilation och köksfläkt

Fastighetens ventilation sker genom så kallat självdrag, det finns alltså inte några fläktar som forcerar luften. Det är viktigt att ventilerna inte stängs helt i lägenheterna för då kommer ingen frisk luft in vilket bland annat kan leda till fuktproblem. Det kan däremot vara nödvändigt att stänga till ventilerna lite mer på vintern när det är kallt. Var uppmärksam på hur snabbt det torkar upp i badrummet, om draget är dåligt kan det vara nödvändigt att torka av i badrummet efter duschning.

Det är inte tillåtet att koppla en köksfläkt på ventilationssystemet. Det är okej att installera en kolfilterfläkt, den får dock inte anslutas till ventilationen. 

Andrahandsuthyrning

Hyra ut lägenheten i andrahand är inte tillåtet utan styrelsens tillåtelse. Ansökan om andrahandsuthyrning sker genom skriftlig ansökan som med fördel mailas till styrelsen på egilsgatan3uppsala@gmail.com. Skäl som kan åberopas för andrahandsuthyrning är tillfälligt arbete eller studier på annan ort. Uthyrning medges med högst ett år i taget, därefter ska beslutet omprövas. 

Renovering

Det är mycket du får ändra i din lägenhet, men större förändringar kan kräva styrelsens godkännande, det kan ex. röra sig om förändringar som inverkar på bärande konstruktion. Läs mer om det i föreningens stadgar som finns uppsatta på anslagstavlan i källaren. Är du osäker på om den renovering du har tänkt dra igång är godkänd eller ej, kontakta styrelsen och fråga. 

Försäkringar

Föreningen har en fastighetsförsäkring som täcker föreningens ansvar för fastigheten. Den enskildes egendom och lägenheten ansvarar varje medlem själv för genom egen hemförsäkring. Läs mer om ansvarsfördelningen mellan dig och föreningen i föreningens stadgar som finns uppsatta på anslagstavlan i källaren.

Felanmälan

Vid fel eller problem i gemensamma utrymmen ska du i första hand kontakta styrelsen, se aktuella telefonnummer på anslagstavlan i källaren eller skicka ett mail till egilsgatan3uppsala@gmail.com. Akuta fel såsom pågående vattenläckor måste åtgärdas direkt! Ring först och främst Upplands Boservice på tfn 018 - 18 74 00 men kontakta också styrelsen. Även små vattenläckor kan snabbt leda till stora och kostsamma problem om de inte åtgärdas i tid.

När fel uppstår i din lägenhet ansvarar du oftast för att åtgärda det själv. Av föreningens stadgar framgår vad den enskilde respektive föreningen ansvarar för. 

Ordningsregler

  • Parkering av fordon utanför entrédörrarna bör undvikas under längre tid. Det är självfallet tillåtet för i- och urlastning. Tänk dock på att räddningsfordon alltid ska kunna komma fram. Bommen mot Swedenborgsgatan öppnar du med din lägenhetsnyckel och ska sedan stängas.
  • Sköt gemensam städning av tvättstuga m.m. och delta i vår- och höststäddagar.
  • Liv och rörelse, musik och renovering är trevligt men bör undvikas efter kl 22.00 och före 08.00. Informera dina grannar om du kommer behöva orsaka störningar vid renoveringar eller av annan anledning. Det finns djur och barn i huset och många är hemma även på dagtid.
  • Det är förbjudet att grilla på balkongen, men använd mer än gärna vår fina trädgård för detta!
  • Rökning är förbjudet inom föreningens gemensamma utrymmen och ska inte ske vid entréportarna. Rökning på balkongen får ske i den mån det inte stör andra. Ta ansvar för fimpar.
  • Ta ansvar för att dörrar stängs och låses bakom dig.
  • På grund av säkerhetsskäl får vi inte förvara föremål i trapphusen. Barnvagnar, cyklar m.m. hänvisas till förrådet i källaren.
  • För den goda stämningen - heja på dina grannar, var vänliga och hjälpsamma.