Andrahandsuthyrning

För att få hyra ut din lägenhet i andra hand måste du ha styrelsens tillstånd. Skriftlig ansökan ska lämnas till styrelsen (t.ex. i brevlåda innanför porten till 41 C) på blankett som finns längre ner på denna sida. Ansökan behandlas på närmast kommande styrelsemöte.

Observera att även korttidsuthyrning av lägenheten, t.ex. via airBnB eller andra lägenhetsförmedlare, kräver styrelsens tillstånd.

Styrelsen tar ställning till ansökan utifrån två kriterier, dels om du har godtagbart skäl att hyra ut, dels om styrelsen har befogad anledning att neka uthyrningen.

Skäl kan vara att du inte kan bo i lägenheten under begränsad tid, t.ex. därför att du ska arbeta eller studera på annan ort, vårda sjuk anhörig, upplåta bostad åt närstående eller vara provsambo. Styrelsen beviljar uthyrning högst 1 år men kan i vissa fall bevilja förlängning.

Befogad anledning för styrelsen att neka kan vara att det redan är många lägenheter uthyrda i andra hand och att det då blir alltför få medlemmar kvar som delar på ansvaret för föreningen. Korttidsuthyrning via airBnB behöver inte godkännas av bostadsrättsföreningen eftersom det, enligt dom i hyresnämnden, är att betrakta som hotellverksamhet. Täta byten av hyresgäst kan vara störande för övriga boende. Därför är styrelsen mycket restriktiv med att godkänna sådan uthyrning.

Om styrelsen godkänner att du hyr ut lägenheten i andra hand ska en kopia på det kontrakt som upprättats med andrahandshyresgästen lämnas till styrelsen innan uthyrningen påbörjas. Blankett för kontrakt finns längre ner på sidan.

Bostadsrättsföreningen tar ut en avgift från den som hyr ut i andra hand. Avgiften är 10% av ett prisbasbelopp per år och den tas ut månadsvis.

Otillåten uthyrning kan leda till att du förverkar din bostadsrätt vilket innebär att du tvingas sälja den.

Som bostadsrättshavare ansvarar du för bostaden och vad som händer där även när du hyr ut – eventuella störningar eller obetald månadsavgift kan i värsta fall leda till att du förlorar din bostadsrätt. Kontrollera gärna att din hemförsäkring gäller om någon skada skulle inträffa under uthyrningstiden. Du och hyresgästen bör ha ett skriftligt kontrakt som reglerar hyrestid, uppsägningstid och hyra, som undertecknats av båda parter.

Läs gärna mer om andrahandsuthyrningar i artikeln ”Hyra ut i andra hand - Vad gäller?” längre ner på sidan.