Hej,
Tele, bredband och telefoni
Styrelsen har tecknat ett nytt gruppavtal med Tele2 som sträcker sig över 7 år. Avtalet innebär att vi behåller samma typ av kanalutbud, men får betydligt högre bredbandshastighet – hela 1 000/1 000 Mbit/s i ned- och uppladdning.
Med det nya avtalet får föreningen mer för pengarna och beräknas spara cirka 200 000 kr per år.
Det nya gruppavtalet börjar gälla 1 juli 2025.
För att få tillgång till den nya hastigheten måste varje boende själv kontakta Tele2:s gruppavtalskundservice och be om att uppgradera sitt abonnemang.
❗ Detta sker inte automatiskt.
📞 Ring 0775-171 720 för att aktivera den nya tjänsten
Skadedjur
Vi har fått in enstaka rapporter om silverfisk i både lägenheter och gemensamma utrymmen. Oavsett vilket skadedjur det gäller – silverfisk, vägglöss, råttor på innergården m.m. – ska anmälan alltid göras till vår förvaltare, Kennet.
Åtgärder hanteras från fall till fall. Förvaltaren ser över varje enskild anmälan och återkommer med besked om vad som gäller, t.ex. om det täcks av föreningens försäkring eller inte.
Konstgräsmatta
Vi håller just nu på att ta in och jämföra offerter från olika leverantörer. När en leverantör är vald och vi har förhandlat klart, återkommer vi med mer information om tidsplan för arbetets start och slut.
FM Mattsson – duschkranar
Vi har nu genomfört förarbetet och valt leverantör för utbyte av samtliga duschkranar i föreningen. Kostnaden står föreningen för.
Bytet kommer att ske efter sommaren, då många medlemmar kan vara bortresta och det är viktigt att vara hemma för att släppa in hantverkarna alternativt sätta låset i serviceläge.
OVK – Obligatorisk ventilationskontroll
OVK:n är ännu inte helt avslutad. Det finns fortfarande några lägenheter där tilluftsflöden behöver justeras eftersom de inte stämmer med föreskrivna värden.
När dessa är åtgärdade kommer en ny besiktning att genomföras. Målet är att då få ett slutgiltigt godkänt protokoll. HSB Boservice har koll på vilka lägenheter det gäller och ansvarar för vidare hantering.
Vid frågor – kontakta dem direkt.
Mögelangrepp i garaget
Vi har ett pågående ärende gällande mögelpåväxt i garaget. Dialog med HSB och NCC pågår där vi begärt in en konkret åtgärdsplan för sanering samt långsiktig lösning så att problemet inte återkommer.
Hemsidan – uppdateringar
Vi har gjort justeringar och tillägg på hemsidan för att förtydliga information kring:
AI-chatbot på hemsidan
Vi har även implementerat en AI-chatbot på hemsidan. Den är tränad på information från vår webbplats och kan svara på enklare frågor dygnet runt.
Exempel på frågor du kan ställa:
Vi hoppas att detta ska göra det enklare för medlemmarna att snabbt hitta svar på vanliga frågor.
Med vänlig hälsning,
Styrelsen i Brf Hamnen
styrelsen@brfhamnen-uppsala.se