Passersystem

Fastighetens entréer och portar är låsta med elektriskt lås som öppnas en nyckelbricka eller med din lägenhetsnyckel. Man kan även öppna via din fasta telefon eller mobiltelefon om du har har anmält ditt telenummer till förvaltaren. 

Så här gör besökaren 
Det finns två olika metoder som kan användas för uppringning till boende:

1. Bläddring i namnlista 
Genom att trycka på sök-knapparna (figur av en kikare) kan man bläddra sig fram till den person man söker. När rätt person hittats trycker man på knappen med telefonluren. Systemet ringer då upp den boende. Detta förfarande kan användas alla dagar mellan kl 07.00 - 21.00.

2. Direktslagning av telefonnummer 
Dygnet runt kan man ringa upp med telefonnummer. Tryck på knappen med telefonluren och knappa därefter in numret med hjälp av sifferknapparna. Systemet ringer då upp den boende. Detta förfarande är tänkt att användas främst mellan kl 21.00 - 07.00.

Så här gör den boende 
Passerssystemet är kopplat till det fasta telenätet via Telia, Comhem eller Bredbandsbolaget och mobilnätet, vilket innebär att du talar med besökaren via din fasta telefon eller mobiltelefon. 

  1. Besökaren ringer upp via porttelefonen.
  2. Svara och verifiera användarens identitet.
  3. Om du INTE vill låsa upp porten, lägg på.
  4. För att låsa upp porten: Tala om att du låser upp och tryck på knapp 5 på din telefon.
  5. Avsluta samtalet.

Upplåsning med nyckelbricka 
Alla bostadsinnehavare fått 3 st nyckelbrickor. De är istället för portkod. Brickorna är unika och kopplade till bostadsinnehavaren. Brickorna fungerar dygnet runt. Öppning med din lägenhetsnyckel fungerar som tidigare. Din lägenhetsnyckel och nyckelbricka fungerar även för öppning av garageporten.