Boendeinformation

I denna meny hittar du information om föreningen. Saknar du något eller skulle informationen vara bristfällig, skulle vi uppskatta om du meddelar detta till styrelsen på brf18liljan@gmail.com

 Denna skrift innehåller information om hur vår förening fungerar samt vad du som medlem bör känna till. Styrelsen har också tagit fram ordningsregler som du finner i ”ditt boende i Brf HSB Liljan”.

Allmänt

Föreningen består sammanlagt av 77 lägenheter i fastigheterna på Ymergatan 17 A-F och Torkelsgatan 2 F-H. I månadsavgiften ingår vatten, värme, el i gemensamma utrymmen, bredband och kabel tv. Bostadsrättsinnehavaren betalar själv för elen som används i lägenheten. Det är därför viktigt att höra av sig till lämplig elleverantör, som du själv väljer, så snart man tagit över lägenheten för att inte riskera bli utan el. Vattenfall står för nätavgiften i Uppsala.  Överlåtelseavgift och ev pantsättningsavgift betalas av köparen. Hemförsäkringen behöver kompletteras med en bostadsrättförsäkring, då den ej ingår i månadsavgiften.

Du kvitterar ut nycklar hos Certego när du köpt en lägenhet. Det följer med 3 nycklar till lägenheten. I händelse av att tidigare ägare tagit ut fler än 3 nycklar skall också dessa följa med lägenheten. Likaså skall nycklarna lämnas in hos Certego när man sålt lägenheten.  Skulle det saknas någon nyckel bytes låset ut och det är tidigare ägare som skall stå för låsbytet. Mäklarna brukar känna till detta.

I trapphuset finns en lista på styrelsens medlemmar och deras kontaktuppgifter. Har du några frågor går det bra att kontakta någon i styrelsen. Styrelsen ha också en brevlåda på Ymergatan 17 B som töms kontinuerligt. Du hittar också alla information på föreningens hemsida, https://www.hsb.se/uppsala/brf/liljan18. Vår förvaltare heter Marcela Corrubias. Hon nås på telefon 018-18 01 26, eller via e-post, forvaltaravdelningen@hsb.se

På hsb.se/uppsala hittar du information om HSB Uppsala och deras verksamhet.

Föreningens ordinarie Årsstämma hålls vanligen i början av februari. Kallelse delas ut senast 2 veckor innan stämman. På Årsstämman väljs föreningens styrelse och revisorer och eventuella propositioner och motioner behandlas. Det är av stor vikt att du som medlem närvarar vid Årsstämman om du vill påverka ditt boende. Du kan som medlem väljas till alla förtroendeuppdrag.

Din lägenhet

Till varje lägenhet finns två förråd: ett mindre matförråd som finns i källaren och ett något större förråd som kan finnas antingen i källaren eller på vinden. Förråden är märkta med samma nummer som föreningens egna lägenhetsnummer mellan 1 och 77. Föreningen har också några extra förråd om man kan hyra för mellan 200–400 kr.

Inre underhåll

Du bekostar själv för det inre underhållet och de reapartioner som behövs i lägenheten. Föreningen svarar för det mesta av det yttre underhållet, samt husets installationer vatten, värme, el och ventilation. Exakt vad som hör till det inre underhållet, alltså det som bostadsrättinnehavren ansvarar för, framgår av broschyren ”Vem skall underhålla bostadsrätten?” som du kan erhålla från styrelsen. Det framgår också av föreningens stadgar. Är du osäker på vad du själv skall bekosta kan du kontakta vår förvaltare.

Enligt föreningens ordningsregler är det ej tillåtet att röka på balkongen.  

Gruppavtal bredband och tv

Föreningen har ett nytt gruppavtal med Sappa för bredband på 1 000/1 000 Mbit/s fr o m 1 september 2023, ingår Router: Genexis Pure E500.. Du kontaktar själv Sappa för att aktivera ditt bredband. Avgiften ingår i månadsavgiften. Föreningen harr också ett gruppavtal med Tele 2, som ingår i månadsavgiften, för digital tv via antennuttag för tv (kabeltv). Du kan även teckna egna kompletterande avtal med både Sappa och Tele 2.

Gemensamma utrymmen och utrustning

Tvättstugor

Föreningen har två tvättstugor, som finns belägna i källarplan på Torkelsgatan 2 G och Ymergatan 17 F. Alla medlemmar har rätt att utnyttja båda tvättstugorna. Tvättid bokas på de listor som finns uppsatta i anslutning till tvättstugorna. Efter att din tvättid är slut har du rätt att använda torkutrustningen i ytterligare 45 minuter. Har du ej börjat tvätta inom en timme efter bokad tid är tvättiden förverkad. Det är bara tillåtet att boka en tvättid åt gången.

Få företeelser i en bostadsrättförening ger upphov till så mycket diskussioner som de gemensamma tvättstugorna. Alla grannar vill självklart finna dem i gott skick, se därför till att det är rent och fint när du lämnar tvättstugan.  Ordningsregler för tvättstugan finns på anslagstavlan där du bokar din tvättid.

Cykelkällaren

I föreningens cykelkällare - Ymergatan 17 C resp Torkelsgatan 2 F- kan du parkera cyklar, barnvagnar och cykelkärror. Ungefär vart femte år gör föreningen en utrensning av gamla och ofta trasiga cyklar. Tänk på att ta med din cykel när du flyttar! Du kan också använda de mindre förråden utanför portingångarna till att förvara barnvagn och rullator.  Den vanliga lägenhetsnyckeln passar till låset.

P g a brandsäkerhet och framkomlighet är det förbjudet att förvara banvagnar i trappuppgångarna!

Samlingslokal

Föreningen har en samlingslokal som kan hyras för övernattning, möten och fest för 250 kr/dygn. Avgiften för hyran kommer på närmaste månadsavi. Möjlighet finns också att låna 2 klaffbord och 10 klappstolar.

Gym

Föreningen har ett eget gym som man kan få nyckel till för en årskostnad på 600 resp 700 kr beroende på om man bor själv i lägenheten eller om man är fler i lägenheten. Avgiften kommer på närmaste månadsavi från det man skrivit på kontraktet. Debiteras sedan i början av varje år.r.

Hobbyrum

Föreningen har ett hobbyrum för målning, snickerier och reparationer. Finns i källaren på Ymergatans 17 C. Nyckeln till din lägenhet passar i låset. Tänk på att märka ditt arbete med namn och lägenhetsnummer, samt när du planerar att vara klar. Finns annars en risk att styrelsen kommer att låta Boservice transportera bort ditt arbete för att hobbyrummet inte skall bli en avstjälpningsplats.

Avfallshantering/sophantering

Det finns ett sophus på gården för källsortering.

Källsortering

I föreningen sorterar vi brännbart, matavfall (ej jord och kvistar), pappers-, plast- metall- och glasförpackningar, samt batterier och glödlampor. Uppsala Vatten tillhandahåller matavfallspåsar och hållare. Dessa finns   att hämta i cykelkällaren på Ymergatan 17 C. Allt matavfall skall läggas i avsedd matavfallspåse (ej plastpåsar).  Avfall skall endast läggas i avsett sopkärl och inte på golvet bredvid kärlen. Föreningen får betala extra för bortforsling av avfall som ställts på golvet. Kom också ihåg att vika alla kartonger o dyl ordentligt för att kunna bereda mer plats i kärlen. Är kärlen fulla går det bra att ta avfallet till närmaste återvinningsstation.

 

Övrigt

Närmaste återvinningsstation finns vid Willys på Björkgatan. Grovsopor, elektronik och miljöfarligt avfall kan du lämna på kommunens återvinningscentraler. Den närmaste återvinningscentralen finns i Fyrislund, Fyrislunds återvinningscentral på Arkgatan 14.  Miljöfarligt avfall som färger, kemikalier och lysrör måste lämnas vid en återvinningscentral. En gång om året i maj, hyr föreningen en sopcontainer för grovsopor och elektronik.

Utemiljö

Uteplatser

Under sommarhalvåret finns trädgårdsmöbler på ömse sidor om huset på Ymergatan. Det finns också utegrill vid båda uteplatserna. Du bokar dig fören uteplats på lista som finns uppsatt på anslagstavlan vid resp tvättstuga.

Odlingslotter

Till föreningen hör 10 st odlingslotter på gården mellan Ymergatan och Torkelsgatan.  Ansökan om odlingslott görs till ordf Mailen Lamminen.

Parkeringsplatser

Föreningen har 13 garageplatser och 18 parkeringsplatser. Köhanteringen sköts digitalt. Du kan ställa dig i kö genom att logga in på föreningens hemsida, Min sida, bostad, kö.  

Parkering är endast tillåtet på angivna platser och av medlemmar som har parkeringstillstånd. Föreningen har rätt att bötfälla felparkeringar. Parkering för i-och urlastning är dock alltid tillåtet.  

Underhåll och reparationer

Föreningen har ett avtal med Upplands Boservic AB för både fastighets- och trädgårdsskötsel, samt reparationer.  När du upptäcker att något är trasigt, skadat eller behöver åtgärdas kontakta då i första hand föreningens förvaltare. För kontaktuppgifter se ovan.   

Som lägenhetsinnehavare kan du anlita Boservice för tjänster som rör underhåll och reparationer, som Boservice då fakturerar för. Finns också flera företag på nätet där man kan få flera offerter på olika tjänster från olika hantverkare.

Med vänliga hälsningar

 Styrelsen Brf HSB 18 Liljan

 

 

 

 

 


 [