Skötselplan grönområden

Planen ska ta hänsyn till tre faktorer, nämligen

• fastigheterna
  • de boende
  • naturen

Fastigheterna ska inte ta skada av hur grönytorna är arrangerade. Det är t ex inte lämpligt att rabatterna ligger intill husfasaderna. Det bör på sikt ändras så att det närmast husfasaderna finns ett ca 50 cm brett område med grus som dränerar bort fukten. Vidare är det olämpligt med stora träd för nära husen, som gör att blad och barr samlas på tak och i rännor. Rotsystemen kan skada grunder och ledningar. Träd som avverkas på klippta gräsytor ersätts när så är lämpligt. Träd som avverkas på oklippta ytor ersätts genom självsådd.

De boende i varje hus ges i anslutning till ”städdagarna” möjlighet att diskutera och komma överens om avverkning/återplantering av träd. Beslut fattas av styrelsen.

De oklippta ytorna bör röjas från sly en gång per år. Röjning ska utföras på ett sätt som befordrar tillväxt av alla arter av träd som naturligt finns i området.

Städdagar
En söndag under vår och höst anordnar styrelsen s. k. städdagar, då föreningens medlemmar hjälps åt med vissa arbeten. Det rör sig framför allt om mindre underhållsarbeten och skötsel av gemensamma grönytor. Vid städdagarna bjuder föreningen på fika och korvgrillning.