HSB 57 Serenaden

Bostadsrätt
Att äga en bostadsrätt är inte bara en nyttjanderätt utan även en investering i en ekonomisk förening. Därför är det viktigt att engagera sig i föreningens välmående med tanke på investeringen i lägenheten.När du väljer att bo i Serenaden väljer du en boendeform som saknar hyresvärd! Du blir delägare till vår fastighet och får mer att säga till om och kan själv utföra underhåll och förbättringar i din lägenhet.

Samtidigt innebär detta att du tar ett större ansvar för ditt boende än i en hyreslägenhet. Ansvaret delar du med alla bostadsrättshavarna i HSB 57 Serenaden. Gemensamma beslut om ditt boende tar vi på föreningsstämman (årsmötet) då vi också utser en styrelse för den dagliga skötseln. Styrelsen består av medlemmar, tillika bostadsrättshavare i området. Fördelen med detta är att styrelsen är lokalt förankrad i området och har god kännedom om hur det är att bo här. För byggnadsteknisk och ekonomisk kompetens anlitar styrelsen externa konsulter samt ett erfaret bolag för den dagliga skötseln. I Serenadens fall är detta HSB och Upplands Boservice.

Att bo i bostadsrätt innebär också att du bor här till självkostnadspris (månadsavgiften) och att alla kostnader delas av bostadsrättshavarna.

Föreningsstämma
2024 års föreningsstämma hålls onsdagen den 31 januari 2024.

Länk till BOSTADSRÄTTSLAGEN

Länk till ÄNDRINGAR i Bostadsrättslagen from 2023