Om föreningen

Bostadsrättsföreningen är ett privatbostadsföretag som bildades 1960. Föreningen äger byggnaderna
på fastigheter Tuna Backar 1:14, 34:2-34:3 som byggdes år 1963-1964 i vilka man upplåter
lägenheter och lokaler. Marken innehas med äganderätt. Föreningens huvudsakliga ändamål är att i
föreningens hus upplåta bostadslägenheter för permanent boende åt föreningens medlemmar.
Föreningens gällande stadgar registrerades hos Bolagsverket den 27 november 2019.

Föreningens huskroppar finns på adresserna Tunagatan 24-26 och Väpnargatan 1-17. I föreningen finns totalt 231 bostadsrättslägenheter fördelade på tio huskroppar.

Föreningen består av 135 lägenheter med 2 ROK och 96 med 3 ROK av varierande storlek. Samtliga lägenheter har balkong och de ventileras genom självdrag via ventiler i lägenheterna. Till varje lägenhet finns en matkällare och ett källarförråd. Föreningen har också gemensamma lokaler som samtliga har tillgång till.

Fastigheten gränsar till Tunabergsskolan i väster. Tunabergsallén leder till skolans gymnastiksal där en gång i tiden Tunabergs gård låg. Där bodde på 1800-talet Carl von Linnés främsta lärjunge Carl Peter Thunberg(1743-1828). Som kuriosa kan nämnas att han har gett namn åt blomman ”Thunbergia”, även kallad svartöga.

Väpnargatan 11.
    Väpnargatan 17 samt grillplats.
    Vintervy, Väpnargatan 15
    Vintervy