Köpa bostadsrätt

Att köpa en bostadsrätt och bli medlem i en bostadsrättsförening betyder att man köper rätten att nyttja en bostad. Det vill säga bostaden, alla gemensamma utrymmen och eventuella lokaler som föreningen har.

När du hittar ett intressant objekt gäller det att ta reda på så mycket fakta som möjligt genom att:
- Granska de två,tre senaste årsredovisningarna.
- Läsa föreningens stadgar.
- Prata med någon i styrelsen och med grannar.
- Inspektera lägenheten och de gemensamma utrymmena.
- Begär även av säljaren eller mäklaren att få ett utdrag ur lägenhetsförteckningen för den bostad du funderar på och som innehåller uppgifter om säljaren tagit lån med bostadsrätten som säkerhet.

Objektbeskrivning och besiktning.

Den som sålt bostadsrätten kan inte hållas ansvarig för ett fel efter köpet, om man som köpare missat felet genom att inte undersöka lägenheten noga.

Observera att den besiktning som bostadsrättsföreningen gör i samband med att lägenheten byter innehavare enbart är till för föreningens egen skull, inte för köparen. Föreningen vill nämligen hålla koll på att medlemmarna verkligen sköter sitt underhållsansvar.

Se till att få en skriftlig beskrivning, en så kallad objektbeskrivning, av bostadsrätten. Spara den. Spara även den personliga boendekalkyl, som mäklaren är skyldig till att ta fram. Den kan bli ett viktigt dokument om mäklaren missat att informera om viktiga händelser, så som höjning av månadsavgiften. Då kan du kräva mäklaren på skadestånd.