Om föreningen

I etapp två i Jakobsberg bygger vi 48 lägenheter i olika storlekar mellan 1 och 4 rok. Alla med noga utvald inredning. Många av lägenheterna har inglasad balkong, några har terrass eller uteplats.

Arkitektens tankar
Jakobsberg är beläget i ett oerhört naturskönt område i nära anslutning till Karlstads stadskärna. I skapandet av de två etapper som HSB ansvarar för, varav den första etappen har byggstartats, ville vi ta vara på de kvalitéer som naturen ger och samtidigt låta byggnaderna smälta in i den grönskande omgivningen.

Tillsammans med etapp 1 bildas tre punkthus, som enligt detaljplanen byggs med 5+2 våningar, och placeras för att kunna ge siktlinjer in mot skogen. Byggnaderna gestaltas i grunden på liknande sätt med en variation av både material och kulörer. Från Knud Dahls gata ser man tegel i varma, något dämpade toner med barr- och lövträd som fond. Från motsatta sidan, med skogen i ryggen, kläs fasaden i fasadskivor i en ljust grå ton, med staden som fond.

Uppdelningen i olika fasadmaterial tillsammans med indraget på de översta våningarna gör att husen ser nätta och småskaliga ut. Etapp 2 består även av två lägre byggnader mot söder - lamellhus som är gestaltade som variationer på de större - en lek med formerna, men fortfarande med samma material- och färgskala.

Lägenheterna spänner från 1-4rok vilket attraherar människor i olika skeden av livet, från studenten/första lägenhetsköparen till den stora barnfamiljen och pensionärsparet som vill ha närhet till promenadstråk och golfbana.

En stor del av parkeringsplatserna är förlagda i garage i källaren. Cykelplatser ordnas i både garage för långtidsförvaring, under tak på innergårdarna och direkt vid entréer för olika typer av behov.

Projektets ambition är att certifiera byggnaderna med miljöbyggnad silver. Solceller på taken bidrar till en lokal och hållbar elproduktion och en lägre energikostnad för bostadsrättsföreningen.