Välkommen till Brf Våxnäs

Detta är vår information till nya bostadsrättsinnehavare! Och en uppdatering till oss "gamla" innehavare.

Välkommen till Brf Våxnäs

Vi i brf Våxnäs styrelse hälsar dig välkommen till vår bostadsrättsförening.

I den här foldern hittar du praktisk information som kan vara bra att känna till både för dig som är nyinflyttad och för dig som har bott här en tid.

Hemsida: www.hsb.se/varmland/vaxnas

Faktaruta
Brf Våxnäs består av 8 hus med sammanlagt 29 trappuppgångar med adresserna
Karmgatan 59–115.

Husen ligger på Våxnäs ca 2,5 km från stans centrum och ungefär lika långt är det till Bergviks köpcentrum.

Här finns sammanlagt 195 bostäder, 9 uthyrningslokaler och 97 garage. Till varje lägenhet hör en biluppställningsplats med eller utan motorvärmare. Om du vill ha garage eller motorvärmare, hör av dig till vår vice-värd.

Vi har även ett antal extra förråd. Om du är intresserad av mer förrådsutrymme, hör av dig till vår vice-värd.

Föreningen har tecknat gemensamt bostadsrättstillägg för alla lägenheter.

Fem (5) tvättstugor finns i föreningen på adresserna Karmgatan 65, 73, 85, 91 och 109. Du bokar tvättstugan på den elektroniska displayen i våra trappuppgångar. Du kan tvätta i valfri tvättstuga. Du får boka två tider efter varandra om du vill.

Grovtvättstuga för tvättning av mattor finns på Karmgatan 85.

I varje hus finns utrymme för förvaring av cyklar.

Avgiftsbelagda besöksparkeringar finns.

Husen som är byggda 1964-1965 är rotrenoverade 1997.

Välkommen som delägare!
Vi är ju alla delägare i vår förening. Därför är det viktigt att vi som bor här hjälps åt att få det trivsamt. Tillsammans kan vi skapa en välmående förening med attraktiva lägenheter. Vi vill att alla ska kunna känna trygghet i sitt boende här och att stämningen är så god att vi hejar på varandra när vi möts.

Vi i Brf Våxnäs styrelse är tacksamma för alla idéer vi kan få när det gäller att öka trivseln i vårt område eller förslag på hur vi tillsammans kan skapa ett ännu bättre boende.

Kontakta gärna oss i styrelsen på telefon 0730773731 eller mail hsb.vaxnas@gmail.com

Styrelsen sammanträder en gång i månaden utom i juli.
Vår uppgift är att tillgodose medlemmarnas, alltså även dina intressen.

Styrelsen ska se till att föreningen sköts enligt de lagar och regler som finns. Vi planerar underhåll på föreningens egendom och håller koll på ekonomin och ser till att den skötsel som köps fungerar som den ska.

Vi arbetar också för att alla som är medlemmar i Brf Våxnäs ska trivas.

Ledamöterna i styrelsen väljs vanligtvis på två år i taget. Nya ledamöter väljs varje år på årsstämman som vi brukar ha i juni.

Är du intresserad av att gå med i styrelsen och arbeta aktivt för föreningen? Eller har du en nominering till styrelsen?

Kontakta då vår valberedning:
Marita Ohlsson

Telefon 054-56 64 11

E-post hsb.vaxnas@gmail.com

Tvättstugor
Tvättstugorna är tillgängliga 7 dagar/vecka. Måndag - lördag 07.00 och 22.00. Söndagar 10.00 - 19.00

Följ uppsatta regler för allas trevnad.

Samlingslokal
Samlingslokal finns på Karmgatan 59. Lokalen rymmer 60 – 70 personer. I lokalen finns ett litet pentry med kylskåp och diskmaskin. Denna lokal kan bokas på den elektroniska displayen i våra trappuppgångar.

På Karmgatan 107 finns en mindre lokal för ca 10 personer. Den har ett litet pentry. Denna lokal bokas genom styrelsen

Dåligt städad lokal debiteras med faktisk kostnad för städning.

Övernattningslokal
Övernattningslokal med 4 bäddplatser finns på Karmgatan 59 i anslutning till samlingslokalen. Bokning sker på den elektroniska tavlan i trappuppgångarna.
Dåligt städad lokal debiteras med faktisk kostnad för städning.

Kostnad 100: - kr/dygn från kl. 14.00 dag 1 till kl.14.00 dag 2.

Sophus
Det finns 4 sophus med kärl för källsortering enligt uppsatta anslag.

För pappersåtervinning finns två containers vid parkeringsplatserna.

Rastning av husdjur
Tänk på att du har ditt djur kopplat och att du plockar upp efter förrättade behov.

Reparationer och renoveringsarbeten
Kontakta styrelsen om du planerar renovering av badrummet eller köket samt om du funderar på att ta ned vägg. Fel fläkt i kök kan bli kostsamt om man väljer fel. Felaktig hantering av VVS kan orsaka vattenskador.
De flesta elarbeten måste utföras av en auktoriserad elinstallatör.

Vi har haft ett par tillbud med vattenläckage under diskbänken. Det är viktigt att allt rörarbete utförs på rätt sätt. Det finns fuktlarm som kan installeras under diskbänken.

Om du funderar på att sätta upp markiser eller skaffa egen parabolantenn måste du kontakta styrelsen brf.vaxnas@gmail.com