För låga avgiftshöjningar i bostadsrättsföreningar

11 december 2023

Sex av tio bostadsrättsföreningar i Stockholmsregionen höjer avgiften vid årsskiftet. Den genomsnittliga avgiftsnivån höjs med sex procent, och bland de som höjer är snittet tio procent. Det visar färska siffror från HSB Stockholm.

Enligt Johan Lindén, chef för strategisk förvaltning på HSB Stockholm, är de låga höjningarna långt ifrån tillräckliga.

– Det är förvånande låga avgiftshöjningar, med tanke på de kostnadsökningar som väntar nästa år. Jag ser allvarligt på att inte fler bostadsrättsföreningar agerar förutseende, och tar ansvar för en långsiktigt hållbar ekonomi, säger Johan Lindén.

Siffrorna visar att 59 procent av de bostadsrättsföreningar som anlitar HSB Stockholm för ekonomisk förvaltning höjer avgiften vid årsskiftet. Motsvarande siffra föregående år var 57 procent, och året dessförinnan 15 procent. Den genomsnittliga avgiften höjs med sex procent, jämfört med fem procent ifjol, medan snittet bland de drygt 400 föreningar som höjer är tio procent.

Fyra av tio föreningar lämnar således avgiften oförändrad. I rapporten Stockholms Bostadsrättsbarometer 2023, som släpptes i juni, bedömde HSB Stockholm att den genomsnittliga avgiften behöver höjas med nära 50 procent. En bedömning som kvarstår.

– Nu kommer som väntat kommunernas kraftiga taxehöjningar för vatten, värme och avfall, samtidigt som elmarknaden är fortsatt volatil. Men framför allt ska nästan hälften av bostadsrättsföreningarnas lån läggas om under nästa år till en påtagligt högre ränta. Att avgifterna måste upp är enkel matematik, säger Johan Lindén.

HSB Stockholm förvaltar ekonomin för omkring 85 000 bostadsrätter i cirka 680 bostadsrättsföreningar. Av dessa höjer drygt 400 föreningar avgiften vid årsskiftet, varav 30 procent höjer med 1-5 procent, 41 procent med 6-10 procent, 16 procent med 11-15 procent, och 13 procent med 16 procent eller mer. Den högsta enskilda avgiftshöjningen i underlaget är 40 procent.

OM HSB STOCKHOLM
I 100 år har vi byggt nya hem att trivas i. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 182 000 medlemmar, 56 000 bosparare, över 580 bostadsrättsföreningar och 4 000 hyresrätter. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 20 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

HSB
HSB Stockholm