HSB - ledamot

Bostadsrättsföreningar som är medlemmar i HSB får tilldelat ett styrelseledamot från HSB, den så kallade HSB-ledamoten. Nedan kan du läsa mer om vad det innebär och på vilket sätt det innebär ett stöd för föreningens verksamhet.

HSB-ledamoten tillsätts av HSB-föreningens styrelse, och har samma ansvar och befogenheter som övriga ledamöter i bostadsrättsföreningens styrelse. HSB-ledamoten deltar i styrelsearbetet, och är ett stöd och bollplank till övriga ledamöter. Uppdraget är en uppskattad medlemsnytta som skapar trygghet och stabilitet. HSB-ledamoten är också en viktig länk för erfarenhetsutbyte och kontaktskapande, vilket bidrar till såväl bostadsrättsföreningens som organisationen HSBs utveckling. HSB-ledamoten ska vara medlem i HSB-föreningen. Nedan beskrivs HSB-ledamotens uppdrag.

Uppgift

1.1 HSB-ledamoten ger sitt stöd till övriga i styrelsen, men utan att vara drivande eller dominerande. HSB-ledamoten visar engagemang för bostadsrättsföreningen och inspirerar till utveckling.

1.2 HSB-ledamoten företräder samtliga medlemmar i bostadsrättsföreningen och är särskilt uppmärksam på att styrelsen behandlar alla medlemmar lika.

1.3 HSB-ledamoten tar normalt inte på sig uppdrag såsom ordförande, sekreterare eller annan ansvarspost i bostadsrättföreningens styrelse. (HSB-ledamot är ett specifikt uppdrag i sig)

1.4 HSB-ledamoten tar inte på sig arbetsuppgifter som ingår i HSB-föreningens tjänsteutbud.

Kompetens

2.1 HSB-ledamoten har grundläggande kunskaper om:

• De kooperativa principerna
  • Bostadsrättsjuridik
  • Ekonomi
  • Förvaltning
  • Mötesteknik
  • HSBs organisation
  • HSB-föreningens medlemsförmåner och tjänsteutbud

2.2 HSB-ledamoten deltar på de ledamotsträffar och utbildningar som HSBföreningen bjuder in till.

Varumärke och värderingar

3.1 HSB-ledamoten är en bärare av HSBs varumärke, och representerar organisationen på ett sätt som stärker varumärket. HSB-ledamoten verkar i enlighet med HSBs värderingar ETHOS: Engagemang, Trygghet, Hållbarhet, Omtanke och Samverkan.

3.2 HSB-ledamoten är uppmärksam på att styrelsens arbetssätt och beslut utöver lag och stadgar även följer ETHOS.

Information och kommunikation

4.1 HSB-ledamoten förmedlar sådan information från HSB-föreningen till styrelsen som kan vara till nytta för bostadsrättsföreningen.

4.2 HSB-ledamoten för inte vidare sådan information från bostadsrättsföreningen och styrelsearbetet som kan skada bostadsrättsföreningen eller enskild medlem. (HSB-ledamoten omfattas av samma sysslomannaansvar som övriga styrelseledamöter i bostadsrättsföreningen. Det innebär bland annat att ledamoten ska iaktta tystlåtenhet om sådana angelägenheter och förhållanden vilkas yppande kan skada föreningen.)

4.3 Om ett styrelsebeslut innebär skada för bostadsrättsföreningen eller enskild medlem reserverar sig HSB-ledamoten mot beslutet, och informerar därefter HSB-föreningen.

Förtroende

5.1 HSB-ledamoten inhämtar styrelsens samtycke innan eventuella klagomål eller synpunkter som rör HSBs verksamhet förs vidare till HSB-föreningen.

5.2 HSB-ledamoten deltar inte i beslut som gäller affärsrelationer mellan bostadsrättsföreningen och HSB-sfären. HSB-ledamoten undviker även andra situationer som är eller kan betraktas som jäv.

Närvaro

6.1 HSB-ledamoten närvarar i den mån det är möjligt på samtliga styrelsemöten. HSB-ledamoten ska kallas till möten och erhålla samma underlag som övriga styrelseledamöter.

6.2 HSB-ledamoten närvarar om möjligt vid bostadsrättsföreningens föreningsstämma och presenterar sig där för medlemmarna.

6.3 HSB-ledamoten meddelar styrelsens ordförande vid förhinder att delta vid styrelsemöte. HSB-ledamoten överlämnar aktuell information till eventuell suppleant och inhämtar information i retur efter genomfört möte.