HSB

HSB är en av Sveriges största boende-organisationer.

HSB

HSB brf Backa är medlem i HSB och tillhör regionföreningen HSB Göteborg.

HSB ägs av medlemmarna och uppdraget är att tillsammans med medlemmarna skapa det goda boendet. Som kooperativ organisation har HSB hela tiden fokus på medlemsnytta och medlemsinflytande. Genom kombination av medlemsverksamhet, förvaltningstjänster och nyproduktion hänger hela verksamheten ihop och det gör att det finns goda förutsättningar att möta medlemmarnas behov. HSB är en federation där verksamheten vilar på gemensam grund.

ETHOS - Våra kärnvärderingar

HSB-organisationen enades 2004 om att all verksamhet ska genomsyras av ett antal grundläggande värderingar, som har kategoriserats i de fem huvudområdena Engagemang, Trygghet, Hållbarhet, Omtanke och Samverkan. De inledande bokstäverna bildar tillsammans ordet ETHOS, som står för förtroende.

Engagemang: HSB engagerar sig i det som rör livet, både för den enskilda människan och för samhället. Via engagemang skapas rum för samverkan och medlemsinflytande.

Trygghet: Det vilar en känsla av trygghet i HSB. Tillsammans skapar medlemmarna trygghet. HSB ger utrymme att leva livet på det sätt som passar var och en.

Hållbarhet: Det finns ett långsiktigt tänkande i all verksamhet inom HSB.

Omtanke: HSB gör mer än att bygga och förvalta bostäder. Vi har omtanke om livet i och mellan husen.

Samverkan: All verksamhet i HSB bygger på samverkan människor emellan.

Kooperativa principerna

Tusentals företagare och organisationer över hela världen baserar sin verksamhet på ett antal gemensamma, internationella kooperativa principer.

1. Frivilligt och öppet medlemskap

2. Demokratisk medlemskontroll

3. Medlemmarnas ekonomiska deltagande

4. Självständighet och oberoende

5. Utbildning, praktik och information

6. Samarbete mellan kooperativa föreningar

7. Samhällshänsyn

Nedan kan du läsa vidare på HSB Göteborgs hemsida om HSBs historia.