Parkeringsplatser

Parkeringsfältet administreras av Musikvägens Parkeringsförening. Denna förening har fyra medlemmar, brf Pukan, brf Triangeln, brf Kvartetten och HSB Göteborg. Representanter från Pukan är Rickard Klasic och Clas Bjurström som suppleant.

HSB Göteborg har hand om uthyrning av parkeringsplatser, telefonnummer till växeln är:010-442 20 00

Felanmälan på parkeringsfältet kan göras via telefon 010-442 24 24 kontorstid eller på Internet dygnet runt www.hsb.se/goteborg (”felanmälan”, välj ”Musikvägens P-förening” och följ instruktioner).

Det avtal som undertecknas när man hyr en p-plats reglerar hyran och avtalsuppsägningstider. Avtal förlängs automatiskt med ett kvartal i taget. Uppsägningstiden är en månad. Vidare överenskommer man i avtalet att p-platsen är avsedd för en personbil. För att ställa upp andra fordon krävs särskilt tillstånd.

Avtalet säger vidare att parkeringsföreningen äger tillträde till platsen för reparations- och underhållsarbete. Parkeringsföreningen svarar för snöröjning, halkbekämpning och renhållning av infarterna till pplatserna, medan den som hyr svarar för detta på den hyrda platsen.

Parkeringsföreningens gällande särskilda föreskrifter har följande lydelse

1. Parkering får ej ske på ett sådant sätt att i- och urstigning från parkerande fordon på intilliggande parkeringsplatser hindras eller försvåras.
  2. Nyttjanderättshavaren förbinder sig att omedelbart till upplåtaren anmäla skada på  parkeringsanläggningen.
  3. Nyttjanderättshavaren får inte utöver befintliga skyltar anbringa ytterligare sådana eller andra anordningar av beständig eller tillfällig karaktär.
  4. Nyttjanderättshavaren får ej utföra tvätt eller reparationsarbeten, ej heller byta däck utan särskilt underlag för domkraft, ej heller uppställa icke trafikdugliga bilar på parkeringsplatsen.
  5. Det åligger nyttjanderättshavaren att tillse att på p-platsen parkerad bil ej läcker olja eller bränsle.
  6. Tomgångskörning inom området är tillåten max en minut.
  7. Det är ej tillåtet att vid snöskottning lägga snö i planteringarna.
  8. Parkering med avgasröret vänt mot planteringarna är ej tillåten.
  9. Gångtrafik är ej tillåten genom häckar och planteringar, utan endast
    på härför anlagda gångvägar.

Parkeringsavtalet innehåller också särskilda bestämmelser för p-platser
med motorvärmaruttag

Dessa säger bland annat:

1. att det är förbjudet att ansluta elapparater med större sammanlagd effekt än 1200W.
  2. att endast elapparat och anslutningskabel av godkänt utförande får användas.
  3. att motorvärmaruttaget alltid skall hållas låst.
  4. att nyckel till motorvärmaruttag ej får överlåtas eller användas för att öppna annat uttag.
  5. att anslutningskabeln ej får vara ansluten till motorvärmaruttaget då kabeln inte är kopplad till elapparat.
  6. att den som hyr ansvarar för att elapparat och anslutningskabel är i fullgott skick
  7. att den som hyr omedelbart anmäler fel på motorvärmaruttaget.