Information om det kollektiva bredbandet från Telia som startade 1/10 -2021

27 augusti 2021

Leveransen av det kollektiva bredbandet från Telia startades 1 oktober 2021. Ett par veckor innan leveransen fick föreningen hårdvara i form av routrar som krävs för att börja köra internet. Viktigt att komma ihåg är att denna hårdvara tillhör lägenheten (föreningen) och inte medlemmarna. Dvs flyttar ni så ska routern lämnas över till den efterföljande medlemmen som flyttar in. Kom ihåg att säga upp er nuvarande leverantör om ni inte vill ha kvar den leverantören för internet. Har du Telia som nuvarande leverantör så är det bra att kolla för att vara säker. 

OBS! För att minska risken för bedrägerier så måste du personligen kunna legitimera dig via bankid eller kod hos Telia kundtjänst om du behöver kontakta dem framöver, se bifogad fil längst ner på sidan.

Då routern tillhör föreningen och lägenheten vill vi att medlemmarna kvitterar ut den personligen, ni som hyr ut i andra hand eller av annan anledning inte kan hämta ut routern och kvittera kan mejla föreningen på brf.sorgarden@telia.com och meddela att ni ger tillåtelse till person x eller y att hämta ut och kvittera routern. Mejlet ska innehålla ordinarie ägares namn, vem ni delegerar detta till, lägenhets nr och adress. Ni som hyr i andra hand ansvarar för att den ordinarie ägaren får denna information.

Tele 2, fd Comhem, finns kvar (TV-uttag) som ett alternativ till de medlemmar som inte vill använda den kollektiva Telia-lösningen, dock kommer alla lägenheter att få betala Telia-lösningen.

Hur aktiverar jag mitt bredband?

Du aktiverar detta med hjälp av ditt bankid på denna sida eller genom att kontakta kundtjänst: Kollektiva tjänster - Aktivera här - Telia.se 

Hur debiteras det kollektiva bredbandet?

180 kr/månad debiteras på ordinarie hyresavi med start av debitering 1/10 2021.

Vilken hastighet behöver en ‘vanlig’ användare av internet?

100/100 mb/s räcker långt för en vanlig användare av internet som surfar, streamar exempelvis Netflix och har flera som använder internet samtidigt i hushållet, laddar man upp/ner stora datamängder och/eller spelar krävande dataspel så kan högre hastighet behövas.

Ingår det en router för att kunna köra trådlöst internet?

Ja det ingår i månadsavgiften, observerar att du ’lånar’ denna från Telia och att den ska återlämnas till föreningen om föreningen avslutar Telias avtal. Routern tillhör föreningen och ska överlämnas till nästa ägare vid exempelvis försäljning av lägenheten. Om man tar med sig sin router kommer föreningen debitera den som gjort detta kostnaden för en ny router. Det samma gäller om man har sönder sin router.

Hur kopplar jag in min router?

Du kopplar in routern i det nätverksuttag som i de flesta fall sitter i hallen, slår på strömmen och sedan kopplar du upp dig med de uppgifter som står på routerns baksida. Ett tips är att byta kabeln som går från nätverksuttaget (så kallad LAN-kabel) när du byter router om du har en äldre kabel, äldre kablar har oftast sämre överföringskapacitet och de blir sämre med åren.

Vart ska routern placeras?

Den ska placeras fritt och inte gömmas undan för då kan signalen bli svag och uppkopplingen dålig.

Vad gör jag om min router krånglar eller inte fungerar?

 Via “normalt” flöde så ska man ringa till supporten som ska felsöka routern. Ev så behöver de ”behandla” routern over air, kanske starta om, fixa ny uppdatering osv. Får de inte ordning på routern ska de skicka ut en ny till hushållet, detta sker utan att föreningen behöver blanda sig i vid normala fall. OBS, ring Telias kundtjänst för kollektiva kunder 020- 20 20 70, ej den vanliga på 90 200.

Hur höjer jag min hastighet och/eller skaffar bredbandstelefoni och/eller extra TV-kanaler?

Kontakta Telias kundtjänst på telefon 020- 20 20 70 eller via webben, uppge att du har kollektiv fiberlösning via Telia via föreningen. Du kommer bli debiterad mellanskillnaden mellan det föreningen har avtalat och det du beställer extra.

Hur länge är föreningen bunden till Telia för det kollektiva bredbandet?

Föreningen är bunden till Telia i 5 år från avtalsstart 2021-10-01, Föreningen har som option att efter halva avtalstiden gå över på en annan lösning via Telias dotterbolag Halebop med ett annat avtalsupplägg.

Kan jag fortsätta köpa extra TV-utbud via Comhem istället för Telia?

Ja fast oftast kräver det ett internetabonnemang via Comhem vilket innebär att du betalar för internet två gånger, undersök därför alltid var du kan få bästa priset, via Comhem eller Telia. Oftast har leverantörerna ’paketpris’ och därför kan du ofta få ner priset ordentligt.

Jag behöver en digital-TV box, ingår detta i bredbandet från Telia?

Nej, enbart en router för att kunna köra trådlöst internet ingår. Du kan köpa en digital-TV box från Telia eller exempelvis hos Kjell och Company.

Jag behöver hjälp med installation och/eller andra IT-frågor:

Styrelsen hjälper inte till med IT-relaterade frågor eller installationer, kontakta exempelvis Kjell och Company på telefon 010- 680 25 00 eller mejla kundtjanst@kjell.com så hjälper de dig. Internetlänk:  https://www.kjell.com/se/tekniker

Obs kostnaderna får du själv stå för, bostadsrättsföreningen bekostar inte detta.

Vad händer om jag flyttar ut eller in?

När du flyttar ut från en fastighet med kollektiva tjänster, behöver du avaktivera dina kollektiva tjänster så att den som flyttar in på adressen kan aktivera tjänsterna i sitt namn. Det gör du enklast genom att kontakta oss på 020-202070

När du flyttar in i en bostad där det finns kollektiva tjänster, så aktiverar du tjänsterna på telia.se/aktivera. Du kan även besöka Telias butiker eller ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 för support 

Frågor och Felanmälan:

Frågor gällande Telias tjänster och felanmälan hänvisas till Telias kundtjänst för kollektiva kunder, telefon 020- 20 20 70.

Övriga Frågor:

Läs Telias information om kollektiva tjänster: Information kollektiva tjänster - Telia.se

För övriga frågor mejla brf.sorgarden@telia.com, ställ frågan i vår Facebook-grupp eller kom ner på expeditionstiden.

Med vänlig hälsning

Styrelsen