Vad är Borgmästaregården?

Sydväst om Malmö Universitetssjukhus låg förr en bondgård som hette Borgmästaregården. Namnet härstammar från att marken tidigare hade utgjort en del av Malmö stads donationsjordar och som sådan varit borgmästarens löningsjord.
Erik av Pommern donerade på 1400-talet marken till sina borgherrar i Malmö med förebehållet att jorden skulle brukas för hela stadens väl och att den inte fick användas i privat vinstsyfte.

Den tanken fanns på sätt och vis kvar på 1940-talet, när koloniområdet Södra Sommarstaden anlades på norra delarna av Borgmästaregårdens mark. Västerut sträckte sig Södra Sommarstaden till poppelallén som vi fortfarande har kvar, och på andra sidan allén fanns det ända in på 50-talet en skolträdgård där barnen hade egna små jordplättar att odla och sköta om.

Marken vi bor på har alltså varit av stor betydelse för generationer av enskilda människor före oss, kärleksfullt vårdad och omhändertagen.

Mellan åren 1963 och 1965 byggdes Borgmästaregården där Brf Domaren blev klar för inflyttning 1965. Borgmästaregården är vackert beläget med närhet till Pildammsparken, Stadion samt med gångavstånd till centrala delar av Malmö och dess kulturutbud i form av Teater, Konsthall, Gallerier m m.

Den 1 jan 2008 startade HSB Borgmästaregården i Malmö ekonomisk förening Föreningen har till ändamål att främja medlemsföreningarnas (dvs Brf Domaren, Lagmannen och Notarien) ekonomiska intressen. Föreningen skall tillhandahålla varor och tjänster som svarar mot medlemmarnas behov i förvaltningen av medlemmarnas fastigheter. Härvid skall föreningen bland annat bistå medlemmarna med lokalvård och fastighetsskötsel enligt separat avtal mellan respektive medlem och föreningen.