Avgift

Avgiften som du betalar till föreningen gör att vi tillsammans kan hålla hela fastigheten i bra skick. Pengarna ska täcka löpande utgifter som till exempel uppvärmning och framtida underhåll.
  • Avierna skickas ut kvartalsvis, alltså fyra gånger per år, i mitten av december, mars, juni och september och administreras av HSB Malmö.
  • Avierna skickas till din e-postadress, om du inte gör ett aktivt val och väljer att få den som e-faktura eller autogiro. Om du har Kivra sedan tidigare får du avin automatiskt dit.  Läs mer om e-faktura och autogiro på HSBs hemsida här. 
  • Avierna finns alltid på Mitt HSB. Du har automatiskt ett användarkonto och du loggar in med bankID eller personnummer och lösenord

Problem att betala avgiften?

  • Senast den sista vardagen i månaden behöver vi din betalning.
  • Om du skulle bli sen får du en påminnelse per brev. Vid all försening tillkommer en påminnelseavgift på 60 kronor. Avgiften läggs på din nästkommande faktura. Går det till inkasso blir det en dröjsmålsränta enligt räntelagen. 
  • Har du autogiro görs två försök att dra pengarna. Om det inte finns tillräckligt med pengar på ditt konto skickas en påminnelse per brev. 
  • För att undvika betalningsanmärkningar, dröjsmålsränta eller inkassokostnader är det viktigt att avin betalas i tid. Upprepade försenade betalningar kan leda till uppsägning av medlemskapet. 

IMD för värme & vatten

Föreningen har valt att ha IMD. Det är en förkortning för Individuell Mätning och Debitering, vilket innebär att förbrukningen av exempelvis el och vatten mäts i varje lägenhet – och att du som boende betalar för din egen förbrukning.
  • Syftet är att du ska bli mer medveten om din energianvändning och kunna påverka dina kostnader genom att vara mer sparsam med din el och ditt vatten.
  • Den uppmätta förbrukningen fördelas med lika stora belopp på varje månadsavi under det kommande kvartalet. Kostnaden kommer alltså på din avi fyra månader efter förbrukningen.
  • Du betalar för förbrukningen från dagen du flyttar in tills den dag du flyttar ut.

 

Har du frågor om kostnaden? Vänligen kontakta förvaltaren för att höra hur avläsningen och priset fungerar.