Bygginformation - inre

Det är tillåtet att göra viss renovering och byggnation själv inne. Vid omfattande byggnation behöver ni lämna in skiss inför renovering och dokument efter renoveringen till styrelsen.

Generellt
Det är viktigt att arbetet blir fackmannamässigt utfört. Det är en fördel att dokumentera under arbetes gång och låta besiktiga större arbeten när allt är klart i om fel uppstår senare.

Inför renovering
Lämna skriftlig ansökan med skiss och en beskrivning av tänkt renovering till styrelsen för godkännande.

Efter renovering
Vid renovering av kök och badrum, behöver ni lämna in ett "Säker våtrumsintyg" till styrelsen, har elarbete utförts ska ni även lämna in ett "besiktningsprotokoll" från elektriker.

Omfattande bygggnation
Med omfattande byggnation eller ändringar inomhus menas t.ex. arbeten som påverkar vattentillförsel, avlopp, ventilation, värme, fuktspärr eller när tänkta ändringar som påverkar planstrukturen, t.ex. vindsbyggnation eller flytt av väggar.

Vind
Vid inredning av vind krävs bygglov/bygganmälan av kommunen. Särskilt avtal om att få inreda vinden upprättas mellan medlem och bostadsrättsföreningen. Vid ansökan och tecknande av sådant avtal överlämnas även krav på genomförandet och mått för hur takfönster får se ut. Kontakta styrelsen för ytterligare information och formellt bygglov.

Har ni köpt en lägenhet med inredd vind skall det finnas avtal tecknat mellan tidigare medlem och styrelsen som följer med lägenheten. Säljaren skall informera köparen om det särskilda avtalet. En inredd vind räknas alltid som biyta, aldrig som bostadsyta. Vi har kompletterat taken med en takbrygga och brandstege för utrymning.

Observera angående fläktsystemet
Lägenheternas fläktsystem är mycket känsligt. Systemet bygger på Frankes (tidigare Futurum) Alliance-system, vilket innebär takmonterad fläkt manövrerad från köksfläktkåpan med forceringsfunktion i kök- och badrum. Detta system är bara kompatibelt med sig själv vilket innebär att en fläktmodell som inte är av typen Alliance inte kommer att fungera optimalt. Ett inte fullt fungerande fläktsystem ökar risker för ventilations- och fuktproblem i lägenheten. En installation av fläktsystem som inte är av Alliance-typ är därför inte godkänd.

Observera att byte till annan fläktkåpa än den modell, eller motsvarande, som sitter originalmonterad i alla kök i föreningen, innebär att medlemmen övertar ansvaret för service och reparationer för den fläktkåpan. Dock inte för hela fläktsystemet, under förutsättning att fläktkåpan är av Alliance-typ. Frånluftfläkten på vinden skall alltid hållas tillgänglig för underhåll och reparation.

Kontakta alltid styrelsen om ni har funderingar att göra större invändiga eller utvändiga arbeten.