Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Felanmälan

I Mitt HSB kan du enkelt göra en felanmälan på din bostad eller ett gemensamt utrymme i din fastighet samt följa din felanmälan. Saknar du inloggning kan du göra din felanmälan via ett e-postmeddelande, se nedan vilken information du behöver skriva in. Välj mellan någon av knapparna nedan.
Längre ner på sidan kan du även läsa om några problem som du kan lösa själv och tips på hur du gör.

Vid akuta ärenden som t.ex. vattenläcka, stopp i avlopp eller strömlöshet, ring 010-470 50 64.

Felanmälan Mitt HSB

felanmalan.jpgHär felanmäler du som har hyresavtal eller är boende i bostadsrättsförening med tillgång till Mitt HSB.
Med denna tjänst kan felanmälan enkelt göras dygnet runt. När felanmälan görs i inloggat läge kan du som kund sedan följa ärendet och få statusuppdateringar i realtid via Mitt HSB. Att göra felanmälan i inloggat läge är också säkrare och kortar ner ledtiderna så att du kan få snabbare hjälp.

Felanmälansformulär

image7p1tu.png

 

Om du inte har tillgång till inloggning i Mitt HSB eller önskar bifoga bilder på din felanmäla kan du välja att anmäla i vårt felanmälansformulär. 

imageii3d4.png

När ska jag göra en felanmälan?

En felanmälan gör du när något i din lägenhet är trasigt och behöver lagas, eller om du behöver hjälp med att exempelvis byta en blandare. En felanmälan kan även göras för allmänna utrymmen i fastigheten, t.ex. i tvättstugan. Innan du felanmäler fel inom bostadsrättsföreningens ansvar är det bra om du tar kontakt med styrelsen först.

Om du bor i en bostadsrätt kan hjälp från fastighetsskötaren medföra en kostnad. För felanmälningar i en lägenhet är det innehavaren av lägenheten som behöver göra felanmälan.

Förbrukningsvaror som tex. lysrör, säkringar etc. ansvara man som boende själv för.

Kan jag lösa problemet på egen hand?

Många fel kan du som boende lösa på egen hand och vi har en mängd hjälpsamma skötseltips som du är välkommen att ta del av:

För att din felanmälan ska bli så smidig som möjligt behöver du ange följande information: 

  1. Namn
  2. Adress + HSBs lägenhetsnummer
  3. Telefonnummer
  4. Vad felanmälan gäller
  5. Får vi gå in med huvudnyckel om ni inte är hemma?
  6. Vid anmälan om för låg temperatur i bostaden, vänligen ange temperaturen. Du mäter den mitt i rummet och ca en meter från golvet.
  7. Vid felanmälan av en vitvara, vänligen uppge modellnummer, produktnummer och serienummer. Numren hittar du på vitvaran.
  8. Finns det husdjur i lägenheten?

Debitering vid felanmälan

När du anmäler i telefon eller via ärende i Mitt HSB så är det svårt för den som tar emot din anmälan att veta vart felet är, oftast upptäcks det på plats. Nedan kan du läsa om vad du som hyresgäst eller bostadsrätts innehavare kan debiteras av vid en felanmälan. 

Hyresgäst i HSB Hyresfastigheter

Det finns många förebyggande åtgärder för dig som hyresgäst att vidta för att förhindra att fel uppstår i den lägenhet som du hyr av oss på HSB. Några av de mest vanliga förekommande fel går även att åtgärda själv.

Här kan du läsa mer om vad du som hyresgäst själv ansvarar för att åtgärda i din lägenhet och kommer bli debiterad för vid en felanmälan.

English version of tenant's responsibility.

Bostadsrättsinnehavare

I din förenings stadgar står det vad du som bostadsrätts innehavare ansvarar för att åtgärda i din lägenhet och vad som är bostadsrättsföreningens ansvar. Din förenings stadgar hittar du i Mitt HSB under föreningens dokument. Har du övriga frågor, ta kontakt med din förening. 

Rot- och rutavdrag

Om du önskar rot-/rutavdrag behöver du informera oss om detta vid beställningen. Läs mer om rot- och rutavdrag, samt se om du har rätt till avdraget här.

Hur följer jag min felanmälan?

För att se hur det går för din felanmälan behöver du ha en inloggning till Mitt HSB, där kan du följa alla dina aktiva felanmälningar och ärenden.

När kan jag förvänta mig att min felanmälan blir klar?

  • Vi åtgärdar normalt reparationer som inte kräver akut åtgärd inom 5 arbetsdagar.
  • Vid beställning av reservdelar som ej finns i lager kan det tillkomma ytterligare dagar för åtgärd.
  • Vid installationer och underhåll görs arbetet efter överenskommelse.
  • Om ditt fel är en garantiåtgärd i en nyproducerad lägenhet skickar vi vidare dessa ärenden till entreprenören. Enligt ABT-Allmänna bestämmelser om totalentreprenad, så ska entreprenören så snart som möjligt men senast efter två månader kontakta kunden efter att ett fel har anmälts.

Om du hellre vill prata med oss

Kundtjänst
010-442 56 00 - val 1

Öppettider 
Vardagar klockan 09.00 - 15.00
Lunchstängt 12.00 - 13.00
Fredagar klockan 09.00 - 12.00 

Stängt efter 12.00 dag före röd dag & stängt klämdagar

Kontoret är öppet för bokade besök

Formulär

För att du ska kunna följa din felanmälan rekommenderar vi dig att skicka in ärende i Mitt HSB. Har du inte tillgång till Bankid eller användarnamn och lösenord så använd gärna vår felanmälningsformulär, här kan du även bifoga bilder. 

Akuta fel

Telefonnummer
010-470 50 64 (efter kontorstider)

Med akuta fel menas bland annat större läckage och problem med vattenförsörjning eller värme. Tänk på att detta gäller de bostadsrättsföreningar som har avtal om jour/beredskap, hör med din förening om du är osäker på om just din förening har detta avtal.

Eget ansvar

Tänk på att du som bostadsrättsinnehavare ansvarar för ett visst underhåll i din lägenhet. Detta regleras genom din bostadsrättsförenings stadgar. Vissa tjänster som du felanmäler/beställer kan komma att faktureras dig. Läs mer i 'Vem ska underhålla bostadsrätten' som du hittar i Mitt HSB under Mina dokument.

Du som hyresgäst ansvarar också för ett visst underhåll i din lägenhet. För att läsa mer om vad det är som gäller, klicka här.