Här felanmäler du som har hyresavtal eller är boende i bostadsrättsförening med tillgång till Mitt HSB.
Med denna tjänst kan felanmälan enkelt göras dygnet runt. När felanmälan görs i inloggat läge kan du som kund sedan följa ärendet och få statusuppdateringar i realtid via Mitt HSB. Att göra felanmälan i inloggat läge är också säkrare och kortar ner ledtiderna så att du kan få snabbare hjälp.
En felanmälan gör du när något i din lägenhet är trasigt och behöver lagas, eller om du behöver hjälp med att exempelvis byta en blandare. En felanmälan kan även göras för allmänna utrymmen i fastigheten, t.ex. i tvättstugan. Innan du felanmäler fel inom bostadsrättsföreningens ansvar är det bra om du tar kontakt med styrelsen först.
Om du bor i en bostadsrätt kan hjälp från fastighetsskötaren medföra en kostnad. För felanmälningar i en lägenhet är det innehavaren av lägenheten som behöver göra felanmälan.
Förbrukningsvaror som tex. lysrör, säkringar etc. ansvara man som boende själv för.
Kan jag lösa problemet på egen hand?
Många fel kan du som boende lösa på egen hand och vi har en mängd hjälpsamma skötseltips som du är välkommen att ta del av:
När du anmäler i telefon eller via ärende i Mitt HSB så är det svårt för den som tar emot din anmälan att veta vart felet är, oftast upptäcks det på plats. Nedan kan du läsa om vad du som hyresgäst eller bostadsrätts innehavare kan debiteras av vid en felanmälan.
Hyresgäst i HSB Hyresfastigheter
Det finns många förebyggande åtgärder för dig som hyresgäst att vidta för att förhindra att fel uppstår i den lägenhet som du hyr av oss på HSB. Några av de mest vanliga förekommande fel går även att åtgärda själv.
Här kan du läsa mer om vad du som hyresgäst själv ansvarar för att åtgärda i din lägenhet och kommer bli debiterad för vid en felanmälan.
English version of tenant's responsibility.
Bostadsrättsinnehavare
I din förenings stadgar står det vad du som bostadsrätts innehavare ansvarar för att åtgärda i din lägenhet och vad som är bostadsrättsföreningens ansvar. Din förenings stadgar hittar du i Mitt HSB under föreningens dokument. Har du övriga frågor, ta kontakt med din förening.
Rot- och rutavdrag
Om du önskar rot-/rutavdrag behöver du informera oss om detta vid beställningen. Läs mer om rot- och rutavdrag, samt se om du har rätt till avdraget här.
För att se hur det går för din felanmälan behöver du ha en inloggning till Mitt HSB, där kan du följa alla dina aktiva felanmälningar och ärenden.