Från underhållsplan till projektledning

Med en bredd av tjänster tar sig HSB Skånes bygg- och teknikavdelning an allehanda projekt. Inte sällan startar uppdraget genom rådgivning där sedan projektledningen för hela projektet tillfaller någon av HSB Skånes projektledare. Uppdragen till HSB Skånes bygg- och teknikavdelning ökar och under 2018 var drygt 90 unika projekt igång.

Utöver projektledning, där våra projektledare håller ihop stora som små projekt, stod vi även för en hel del energiprojekt. De vanligaste energiprojekten innebär utbyte eller installation av FTX-aggregat, installation av referensgivare för minskad energiåtgång eller byte till led-armaturer. Under 2018 gjordes även en satsning på energideklarationer, vilket HSB Skånes egna energiexpert genomförde på så många som 68 bostadsrättsföreningar.

Stambyten vanligaste för projektledarna

Över hela verksamhetsområdet finns det en typ av projekt som är vanligast att HSB Skåne får i uppdrag: stambyte. Generellt gäller den här typen av projekt oftast för hus byggda mellan 1955-65, men även senare byggda bostadsrättsföreningar har redan behov av att göra vid sina stammar. Här säljer HSB Skåne in allt från utredningar om vad som är bästa lösningen för fastigheten till hela projekt. Ibland har det visat sig att en kombination av olika åtgärder är framgångsrikt, varför en noggrann utredning innan projektstart är att föredra.

Även projekt som parkeringar, grillplatser, målning av olika ytskikt och tak- och fönsterbyten, syns i HSB Skånes portfölj av projektledning under 2018. Tryggheten i att anlita HSB Skåne som en komplett leverantör har visat sig vara en tydlig framgångsfaktor.

Koll på framtida projekt

Majoriteten av HSB Skånes förvaltade föreningar köper även tjänsten Investering- och underhållsplan av HSB Skåne. I det digitala verktyget Underhållsplan Online blir föreningen medveten om vad som hägrar i horisonten och kan i ett tidigt skede få hjälp av bostadsrättsekonomen med hur ekonomin ska läggas upp för förestående projekt. Det visar sig allt oftare att föreningarna, tack vare verktyget, redan två år innan ett projekt stundar börjar se över sina vägval och då oftast i samråd med vår bygg- och teknikavdelning. Detta för att i ett tidigt skede kunna informera medlemmarna om vad som komma ska och planera ekonomin för projektet.

Läs också...

Unga för framtidens boende

Lena klipper bandet vid invigning av vårt nya kontor i Ystad

Den lokala närvaron – en av våra styrkor

Årets brf 2018 - HSB brf Solbyn

Årets bostadsrättsförening ger ringar på vattnet

Större kraft i gemensam upphandling

Väl rustade inför GDPR

Tillbaka till startsidan för årsredovisningen 2018.

2018 i siffror.